Een majestueuze entree Het havenkanaal van Middelburg 1535-1816 Het grondgebied tussen Middelburg en de Rijksweg A58 is sinds enkele jaren volop in ontwikkeling. Er worden een bedrijven terrein, een woonwijk en een golfterrein aangelegd. Het gebied is bekend onder de naam Mortiere, een verwijzing naar de naam van een oude heerlijkheid die ten zuiden van Middelburg en ten oosten van Arnemuiden was gelegen. Ten oosten van Mortiere, ter hoogte van het tracé van de Nieuwlandseweg, wordt in 2009 de nieuwe Rijksweg N57 aangelegd. Het tracé van de Nieuwlandseweg-nieuwe- stijl wordt dwars door het voormalige haven kanaal van Middelburg aangelegd, met hal verwege een grote rotonde voor de toegang naar de wijk Dauwendaele en het indus trieterrein Arnestein. Dit in de zestiende eeuw aangelegde havenkanaal heeft een belangrijke rol gespeeld in de economische ontwikkeling van Middelburg en is daar mee een historisch landschapselement. De ingreep in het landschap vind ik eigen lijk nog niet het ergste, want de nieuwe N57 moet er komen. Waar ik meer moeite mee heb is het beleid van de gemeente Middelburg om het meest aansprekende deel van dit landschapselement, de Weste lijke Oude Havendijk, te laten opgaan in een golfterrein dat als groene zone tussen de woonwijk Mortiere en de Rijksweg A58 wordt aangelegd. En dan heb ik het nog niet over de manier waarop de gemeente deze werkzaamheden heeft laten uitvoe ren. De aanlegvergunning voor de grond werkzaamheden lag tot en met 6 novem ber 2008 nog ter inzage in het stadskan toor, maar het werk was al medio oktober klaar. Onder aanvoering van de Stichting Vrien den van Middelburg hebben enkele vereni gingen (waaronder de Heemkundige Kring Walcheren) en particulieren zich vorig jaar verzet tegen deze plannen. Dat heeft opgeleverd dat er een vrij toegankelijk wandelpad over de voormalige havendijk wordt aangelegd (wel uitkijken voor laag overvliegende golfballen) en dat het dijk- lichaam niet wordt geschonden door plaat selijke doorbraken. Uit dit alles blijkt dat een wethouder die is gepromoveerd tot doctor in de geschiedenis geen garantie vormt voor het bewaren en koesteren van historische elementen. Terug in de tijd Middelburg ontwikkelde zich vanaf de veertiende eeuw tot een bedrijvige han delsplaats. In de vijftiende en zestiende eeuw beleefde de stad een grote bloei periode. Middelburg was een stapelstad; de stad bezat de wijnstapel en korte tijd ook de Engelse wolstapel. Kooplieden uit verschillende streken in West-Europa ver handelden er hun waren zoals hout, wijn, laken en zout. De stad lag langs de belangrijke handels route naar Antwerpen, maar moest daarbij wel concurreren met de steden Vlissingen en Veere. De oostkust van Walcheren vormde voor de schepen een ideale plaats om voor anker te gaan. Op de Walcherse rede ter hoogte van Arnemuiden was het altijd druk. Aan het eind van de vijftiende eeuw kre gen de havensteden in de Zeeuwse Delta steeds meer last van verzanding. Middel burg probeerde haar positie tegenover de andere Walcherse havensteden te behou den en daarvoor moesten enkele maat-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 5