r
:.,r/ -.}0/
de landsheer, keizer Karei V, nodig. In
1515 had hij - nog maar een jongen van
vijftien jaar - de stad bezocht en was via
de Arne de stad binnengevaren. Hij was er
blijkbaar van overtuigd dat de toegang tot
de haven via de Arne niet langer kon
voortduren, want hij verleende in 1531 het
octrooi voor het kanaal. Daarin werd be
paald dat de stad zelf verantwoordelijk was
voor de financiering van het project, te
weten het graven van een kanaal en de
bouw van twee spuisluizen voor afwatering
van het omliggende land en het schuren
van het kanaal. Ook het onderhoud kwam
ten laste van de stadskas.
Op 8 april 1532 ging de eerste spade de
grond in. De financiering van het project
leverde de daaropvolgende jaren nog wel
enige problemen op want tot tweemaal toe
was de stad genoodzaakt vergunning aan
te vragen tot het uitgeven van los- en lijf
renten om zo de voortgang van het project
te kunnen waarborgen.
Op 24 augustus 1535 vond de opening
plaats. Het stadsbestuur was hierover zo
verheugd, dat de eerste twee schippers,
Middelburg en het havenkanaal op het Panora
ma van Walcheren van Antoon van den Wijn-
gaerde, ca. 1550.
"i\ortvric
vie .mrn/ntmf^ jntaimv» t/f
£o(-
fÏHtjnc -£w<-lc_ -foi? ïuw."
i Jc'cfc
fruarinn \i5ftnr
ytrd«V-fa» j i