r :.,r/ -.}0/ de landsheer, keizer Karei V, nodig. In 1515 had hij - nog maar een jongen van vijftien jaar - de stad bezocht en was via de Arne de stad binnengevaren. Hij was er blijkbaar van overtuigd dat de toegang tot de haven via de Arne niet langer kon voortduren, want hij verleende in 1531 het octrooi voor het kanaal. Daarin werd be paald dat de stad zelf verantwoordelijk was voor de financiering van het project, te weten het graven van een kanaal en de bouw van twee spuisluizen voor afwatering van het omliggende land en het schuren van het kanaal. Ook het onderhoud kwam ten laste van de stadskas. Op 8 april 1532 ging de eerste spade de grond in. De financiering van het project leverde de daaropvolgende jaren nog wel enige problemen op want tot tweemaal toe was de stad genoodzaakt vergunning aan te vragen tot het uitgeven van los- en lijf renten om zo de voortgang van het project te kunnen waarborgen. Op 24 augustus 1535 vond de opening plaats. Het stadsbestuur was hierover zo verheugd, dat de eerste twee schippers, Middelburg en het havenkanaal op het Panora ma van Walcheren van Antoon van den Wijn- gaerde, ca. 1550. "i\ortvric vie .mrn/ntmf^ jntaimv» t/f £o(- fÏHtjnc -£w<-lc_ -foi? ïuw." i Jc'cfc fruarinn \i5ftnr ytrd«V-fa» j i

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 7