en uitstromen. Door deze stroming werden
de haven en het havenkanaal uitgeschuurd
en op diepte gehouden. Maar ook dat
bleek geen afdoende middel om het haven
kanaal bevaarbaar te houden. Het stads
bestuur diende in 1609 bij de Staten van
Zeeland het verzoek in tot aanleg van een
nieuwe haven buiten de stad, die ten wes
ten van fort Rammekens zou uitkomen.
Het stadsbestuur van Vlissingen had ech
ter bezwaren tegen dit plan en er zat voor
Middelburg niets anders op dan met grote
inspanningen het havenkanaal bevaarbaar
te houden.
Deze inspanningen waren vergelijkbaar
met die van andere steden. Zierikzee liet in
de jaren 1595-1600 een havenkanaal gra
ven en de Vlaamse stad Brugge heeft nog
Het vertrek van Robert Sidney uit Middelburg
op het schip 'De Zeehondt', met de Zeeuwse en
de Middelburgse vlag in top. Omdat de wind
verkeerd staat, moet het oorlogsschip door het
kanaal naar het havenhoofd worden getrokken,
een drie kilometer lange tocht. De hoge gast
wordt uitgeleide gedaan door een grote groep
mensen en schepen. De schilder gaf een weids
overzicht van Middelburg en haar directe
omgeving. Op knappe wijze combineerde hij op
een breed doek een stadsgezicht, een havenge
zicht, een landschap en een menigte mensen.
Het schilderij is rijk aan details. (Schilderij van
Adriaan Pietersz. van der Venne, Rijksmuse
um Amsterdam)