en uitstromen. Door deze stroming werden de haven en het havenkanaal uitgeschuurd en op diepte gehouden. Maar ook dat bleek geen afdoende middel om het haven kanaal bevaarbaar te houden. Het stads bestuur diende in 1609 bij de Staten van Zeeland het verzoek in tot aanleg van een nieuwe haven buiten de stad, die ten wes ten van fort Rammekens zou uitkomen. Het stadsbestuur van Vlissingen had ech ter bezwaren tegen dit plan en er zat voor Middelburg niets anders op dan met grote inspanningen het havenkanaal bevaarbaar te houden. Deze inspanningen waren vergelijkbaar met die van andere steden. Zierikzee liet in de jaren 1595-1600 een havenkanaal gra ven en de Vlaamse stad Brugge heeft nog Het vertrek van Robert Sidney uit Middelburg op het schip 'De Zeehondt', met de Zeeuwse en de Middelburgse vlag in top. Omdat de wind verkeerd staat, moet het oorlogsschip door het kanaal naar het havenhoofd worden getrokken, een drie kilometer lange tocht. De hoge gast wordt uitgeleide gedaan door een grote groep mensen en schepen. De schilder gaf een weids overzicht van Middelburg en haar directe omgeving. Op knappe wijze combineerde hij op een breed doek een stadsgezicht, een havenge zicht, een landschap en een menigte mensen. Het schilderij is rijk aan details. (Schilderij van Adriaan Pietersz. van der Venne, Rijksmuse um Amsterdam)

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 9