In de tuin van Toorenvliedt moest nog een
gebouwtje komen dat als een soort Zwit
sers chalet was ontworpen. De deur ervan
zou volgens het ontwerp een vlakke spits
boog krijgen, een soort liggende accolade
die enigszins doet denken aan voorbeel
den uit Engeland, die Schorer wellicht zag
tijdens zijn reis door dat land. Het is niet
het inzetten van een kerkraam en het aan
brengen van een op hout geschilderd
torentje met windvaan."13 Met een "kerk
raam" doelde Abrahams vrijwel zeker op
een raam in neogotische stijl. Door deze
verbouwing moet de achtergevel van deze
woning er enigszins hebben uitgezien als
het voorbeeld-kapelletje in het Magazijn
Ontwerp voor een tuingebouw voor Tooren
vliedt. (Zeeuws Archief, Archief familie
Schorer, inv.nr. 657)
bekend of dit ontwerp ook is uitgevoerd.12
Op de buitenplaats De Parel aan de Vlis-
singseweg werd de neogotiek wel toege
past. De eigenaar, de Middelburgse uitge
ver Hendrik Adriaan Abrahams, liet tussen
1832 en 1844 vele "veranderingen tot ver
betering en verfraaiing van dat buitenver
blijf" aanbrengen. Daaronder viel ook een
wijziging van de tuinmanswoning aan de
weg. Hij noteerde als een van de activitei
ten: "Het achter gedeelte van de tuinmans
woning van boven doen veranderen door
van Tuin-sieraaden: plaat CX toont "Eene
oude Gothische kapel", die ter verhoging
van de authenticiteit het jaartal 1450
draagt. "Dezelve kan", volgens de toelich
ting, "op een plat Schot geschilderd wor
den."
Bij de buitenplaats Waldamme, eigendom
van de Middelburgse vleeshouwer Bartel
Willem Kakenberg, werd in dezelfde tijd de
voorgevel van een bakkeet versierd met
spitsbogen. Om de suggestie van een
kapel te vervolmaken, werd boven de
ingang een heiligenbeeldje aangebracht.
Net als in de voorbeelden van Van Laar
ontbrak ook hier een treurwilg niet.
Het Munnikenhof bij Grijpskerke kreeg