In de tuin van Toorenvliedt moest nog een gebouwtje komen dat als een soort Zwit sers chalet was ontworpen. De deur ervan zou volgens het ontwerp een vlakke spits boog krijgen, een soort liggende accolade die enigszins doet denken aan voorbeel den uit Engeland, die Schorer wellicht zag tijdens zijn reis door dat land. Het is niet het inzetten van een kerkraam en het aan brengen van een op hout geschilderd torentje met windvaan."13 Met een "kerk raam" doelde Abrahams vrijwel zeker op een raam in neogotische stijl. Door deze verbouwing moet de achtergevel van deze woning er enigszins hebben uitgezien als het voorbeeld-kapelletje in het Magazijn Ontwerp voor een tuingebouw voor Tooren vliedt. (Zeeuws Archief, Archief familie Schorer, inv.nr. 657) bekend of dit ontwerp ook is uitgevoerd.12 Op de buitenplaats De Parel aan de Vlis- singseweg werd de neogotiek wel toege past. De eigenaar, de Middelburgse uitge ver Hendrik Adriaan Abrahams, liet tussen 1832 en 1844 vele "veranderingen tot ver betering en verfraaiing van dat buitenver blijf" aanbrengen. Daaronder viel ook een wijziging van de tuinmanswoning aan de weg. Hij noteerde als een van de activitei ten: "Het achter gedeelte van de tuinmans woning van boven doen veranderen door van Tuin-sieraaden: plaat CX toont "Eene oude Gothische kapel", die ter verhoging van de authenticiteit het jaartal 1450 draagt. "Dezelve kan", volgens de toelich ting, "op een plat Schot geschilderd wor den." Bij de buitenplaats Waldamme, eigendom van de Middelburgse vleeshouwer Bartel Willem Kakenberg, werd in dezelfde tijd de voorgevel van een bakkeet versierd met spitsbogen. Om de suggestie van een kapel te vervolmaken, werd boven de ingang een heiligenbeeldje aangebracht. Net als in de voorbeelden van Van Laar ontbrak ook hier een treurwilg niet. Het Munnikenhof bij Grijpskerke kreeg

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 10