rond het midden van de negentiende eeuw eveneens enkele gotische elementen. Toen het grote voorhuis werd gesloopt, werd het resterende deel van het gebouw voorzien van een nieuwe voorgevel met daarin een voordeur en ramen. De gevel kreeg een pleisterlaag waarin imitatievoegen werden aangebracht. Boven de ramen kwamen ontwerper ervan was de stadsarchitect G.H. Grauss. In 1852 kreeg het gebouw aan de kant van de Wal een neogotische ingangspartij over de volle breedte van het tweebeukige gebouw. Deze was voorzien van gestuukte spitsboognissen en pinakels, en was door zijn gedeeltelijk witte bepleistering een Munni leenhof Woonhuis van Jacob Cats, Grijpskerke spitsbogen in het pleisterwerk. Bij een res tauratie in de jaren zeventig is de pleister laag verwijderd en daarmee zijn ook de neogotische versieringen verloren gegaan. Kerken en stadhuizen De Willem ll-gotiek leende zich behalve voor tuingebouwen en voor moderne industriële gebouwen ook uitstekend voor kerkelijke gebouwen. De Nieuwe Kerk in Middelburg kreeg in 1846 een nieuw interi eur met een koepelplafond en met pilas ters en kroonlijsten, "alles zeer smaakvol en in den byzantijnschen bouwstijl". De Het Munnikenhof te Grijpskerke met neogoti sche spitsbogen in het pleisterwerk. (Zeeuws Archief, Zeeuws GenootschapZelandia Illus- trata Prentbriefkaarten, nr. ZI-P-00450) opvallende toevoeging aan de gevel. Boven de ramen van de kerk waren ge stuukte traceringen aangebracht. Door deze modernisering in Willem ll-gotiek - door een tijdgenoot geprezen als een "belangrijke verbetering en verfraaijing" - had de kerk een eigentijds uiterlijk gekre gen.'4 De Middelburgers waren er zo trots op dat deze nieuwe gevel werd opgeno-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 11