"aen te spreecken en over haere ongere- geltheijt te vermanen". Het verzoek werd door de classis aangenomen. Andere gebeurtenissen die niet met de zondagsrust strookten, waren bijvoorbeeld jongelui die op een zondag in 1608 dan send op de Vismarkt werden aangetroffen. In 1629 kwam de kerkenraad erachter dat er tijdens de kerkdiensten herbergen ge opend waren en in 1656 werd er op zon dag op de Markt handel gedreven. In het zelfde jaar werd er stevig gediscussieerd tussen de kerkenraad en de koks- en pas teibakkersgilden. Deze gilden hielden zich niet aan het vierde gebod omdat zij op die dag kookten en bakten voor hun gasten. Bij al deze voorvallen vroeg de kerkenraad het stadsbestuur maatregelen te nemen zodat de zondagsontheiliging niet meer voor zou komen. In Vlissingen kon men op zondag tot acht uur 's morgens vlees kopen op de Groote Markt en evenals in Middelburg waren de poorten op zondag tijdens de kerkdiensten geopend. Aan beide kwam een eind tijdens Drie meisjes (v.l.n.r. Mina Louwerse, Pieter- nella Westerbeke en Leuntje van Vaardegem) uit Westkapelle aan het breien, ca. 1950. Hope lijk is deze foto niet op zondag genomen, want dan rust er volgens het gezegde geen zegen op het breiwerk. (Zeeuws Archief prentbriefkaar tencollectie Minderhoud, nr. 0095) het predikantschap van de Zeeuw Johan nes Teellinck. Hij was van 1649 tot 1654 predikant in Vlissingen. Willem Teellinck Als er een predikant in Middelburg was die in die tijd de zondagsviering hoog in het vaandel had staan, was het wel de Zeeuw Willem Teellinck (1579-1629). Hij was de vader van de eerdergenoemde Vlissingse predikant Johannes Teellinck. In 1613 werd Willem in Middelburg beroepen en hij zou hier tot zijn dood in 1629 predikant blijven. Teellinck was in Engeland met het piëtisme in aanraking gekomen. Piëtisten hechtten groot belang aan gebed, meditatie, geeste lijk zelfonderzoek, het lezen van de Bijbel

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2009 | | pagina 39