Hiertoe behoren tekeningen van J.H. Hol
lestelle. Hij heeft van het interieur in het
stadhuis tekeningen gemaakt van de
herenbank en van details van het beeld
houwwerk in de vierschaar. Deze zullen
zeker bewaard zijn gebleven tot de ver
woesting in mei 1940.
In 1894 maakte Hollestelle een aquarel
Details van de herenbank in de vierschaar in
het stadhuis van Middelburg, 1870/1880. Teke
ning in O.I. inkt door Jacob Huijbregt Holle-
stelle. (Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap,
Zelandia Illustrate deel II, nr. 418A)
voorstellende de 'Boven voorzaal stadhuis
Middelburg'. Het Zeeuws Genootschap
heeft deze aquarel in 2006 met financiële
steun van de gemeente Middelburg aange
kocht.15 Hollestelle beeldde geen verheer
lijking van burgerdeugden uit, noch gaf hij
met een symbolische voorstelling het
karakter van deze voorzaal aan. Hij gaf
een beeld van de toen bestaande situatie
zoals hij die waarnam en voegde er enige
(historische?) figuren aan toe.
De vraag is: waar lag deze zaal en vulde
Hollestelle een hiaat op? Aan de hand van
een passage bij Unger16 kunnen we de
Jacob Huijbrecht Hollestelle (1858-
1920) werd in Middelburg geboren. Na
zijn opleiding aan de Haagse Academie
en de Polytechnische School te Delft
vestigde hij zich in Dordrecht, alwaar hij
tekenleraar aan de burgeravondschool
werd. Hij kwam daar onder invloed van
Theophile de Bock, die een grote voor
liefde had voor de schilders van de Bar-
bizonse en Haagse School. Ook Apol
en Jacob Maris van de Haagse School
beïnvloedden hem. Vervolgens ontwik
kelde hij een eigen stijl en schilderde
voornamelijk landschappen en stadsge
zichten. Zijn werk herinnert soms aan
Bosboom (kerkinterieurs), Maris (rivier
gezichten), De Bock, Du Chattel en
Apol (landschappen). Hoewel hij zijn
hele leven in Dordrecht is blijven wonen,
kwam hij tijdens vakanties regelmatig
terug in Zeeland en vooral in Middel
burg. In de Zelandia lllustrata komen
meerdere aquarellen en tekeningen van
zijn hand voor. Vrij snel na zijn overlij
den in 1920 werden de nog in zijn bezit
zijnde werken verkocht. Hij was ge
scheiden, zijn kinderen waren vroegtij
dig overleden en hij had geen testament
gemaakt. Het veilinghuis Mak te Dor
drecht verkocht in het openbaar een
groot aantal schilderijen, aquarellen,
tekeningen, studies en schetsen. Zijn
werk is daardoor over heel Nederland
verspreid geraakt.17