28 De oude kerk te Gapinge heet nu de Torenkerk. (foto Leo Hollestelle) In de middeleeuwen werden zowel de Ger maanse Dertiendag als de Oosterse Epifa- nie omgezet in Driekoningen. Dertiendag werd in de middeleeuwen plaatselijk nog als de afsluiting van de twaalf gewijde nachten herdacht, maar wel met alle ge bruiken die bij Driekoningen horen. Ook in Gapinge: Lisebette stierf op de don derdag na Dertiendag, de donderdag na 6 januari dus. Men zou deze zeer opmerke lijke grafzerk qua uitvoering dus ergens in de veertiende of in het begin van de vijf tiende eeuw kunnen dateren. Dat klopt met het jaartal. De hondjes aan de voeten van de vrouw komen meer op zeer vroege grafzerken voor en staan symbool voor trouw. Bij een man werd ook wel eens een leeuw geplaatst, als teken van heerschap pij en macht. De hele uitvoering van de steen doet Vlaamse of Franse invloeden vermoeden. Wie vrouwe Lisebette was, weten we niet. De naam van haar vader werd niet ge noemd. Wel die van haar man, Willem, de zoon van Gillis, of Gilliszoon, zoals men hem in de middeleeuwen moet hebben ge noemd. Hij moet heel rijk zijn geweest om zo'n kostbaar graf voor zijn vrouw te kun nen betalen. Waarschijnlijk is Lisebette niet oud gewor den, maar haar grafsteen heeft de eeuwen doorstaan. Ik vraag me af of er bij de vondst van de steen in de negentiende eeuw (de kerk vloer werd in de Franse tijd veranderd) meer op te zien is geweest. Rechts zien we namelijk ook nog een lus aan Lisebet- tes gewaad en de opgetrokken plooien verbergen iets. Heeft deze vrouw haar handen gevouwen, of draagt ze een kind? In het testament van Wolfert V van Borse-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 30