28
De oude kerk te Gapinge heet nu de Torenkerk.
(foto Leo Hollestelle)
In de middeleeuwen werden zowel de Ger
maanse Dertiendag als de Oosterse Epifa-
nie omgezet in Driekoningen. Dertiendag
werd in de middeleeuwen plaatselijk nog
als de afsluiting van de twaalf gewijde
nachten herdacht, maar wel met alle ge
bruiken die bij Driekoningen horen.
Ook in Gapinge: Lisebette stierf op de don
derdag na Dertiendag, de donderdag na 6
januari dus. Men zou deze zeer opmerke
lijke grafzerk qua uitvoering dus ergens in
de veertiende of in het begin van de vijf
tiende eeuw kunnen dateren. Dat klopt met
het jaartal. De hondjes aan de voeten van
de vrouw komen meer op zeer vroege
grafzerken voor en staan symbool voor
trouw. Bij een man werd ook wel eens een
leeuw geplaatst, als teken van heerschap
pij en macht. De hele uitvoering van de
steen doet Vlaamse of Franse invloeden
vermoeden.
Wie vrouwe Lisebette was, weten we niet.
De naam van haar vader werd niet ge
noemd. Wel die van haar man, Willem, de
zoon van Gillis, of Gilliszoon, zoals men
hem in de middeleeuwen moet hebben ge
noemd. Hij moet heel rijk zijn geweest om
zo'n kostbaar graf voor zijn vrouw te kun
nen betalen.
Waarschijnlijk is Lisebette niet oud gewor
den, maar haar grafsteen heeft de eeuwen
doorstaan.
Ik vraag me af of er bij de vondst van de
steen in de negentiende eeuw (de kerk
vloer werd in de Franse tijd veranderd)
meer op te zien is geweest. Rechts zien
we namelijk ook nog een lus aan Lisebet-
tes gewaad en de opgetrokken plooien
verbergen iets. Heeft deze vrouw haar
handen gevouwen, of draagt ze een kind?
In het testament van Wolfert V van Borse-