Bijeenkomsten 3ö|, De Slag om de Schelde... Lezingen over de gebeurtenissen op Wal cheren in de Tweede Wereldoorlog trekken nog altijd veel belangstelling. Meer dan honderd mensen woonden op 3 maart 2010 de lezing bij die Lenco van der Weel op uitnodiging van de Heemkundige Kring Walcheren hield over de betekenis van de bunkers bij Zoutelande en de slag om de Schelde. Lenco van der Weel is bestuurslid van de Stichting Bunkerbehoud en nauw betrokken bij de bunkers op Walcheren. Als zoveel historische verdedigingswerken zijn ook de bunkers van de zogenoemde Atlantikwall onderdeel geworden van een toeristisch en museaal-educatief netwerk. De Stichting Bunkerbehoud spant zich in om de verschillende verdedigingswerken op Walcheren in fiets- en wandelroutes op te nemen. De Bunkerroute, op de fiets tus sen Valkenisse en Westkapelle, en de Vrij burgroute, een 7 kilometer lange wande ling in de buurt van Oost- en West-Sou burg zijn intussen gerealiseerd. Bunkers zijn cultuur-historisch erfgoed geworden! De lezing werd gegeven aan de hand van foto's en kaarten. Van der Weel begon met het verwoestende bombardement op Mid delburg van 17 mei 1940. De Duitsers dwongen daarmee de militaire verdedigers van Walcheren mee te gaan met de capitu latie van Nederland. Door het bombarde ment ging veel monumentale kunst verlo ren en Van der Weel schat in dat de Duit sers zelf achteraf niet erg gelukkig waren met dit machtsvertoon. Vrij kort na de over gave mochten de Middelburgers met de wederopbouw beginnen. Al vroeg in de oorlog werd het de Duitsers duidelijk dat ze de bezetting van Engeland wel konden vergeten. Het front werd naar Oost-Europa verplaatst. De landoorlog te- t gen Rusland vergde nogal wat van de troepen en het plan werd opgevat om in het westen een vaste verdedigingslinie, de Atlantikwall, aan te leggen. Dat scheelde mankracht: het bezettingsleger kon met tweederde gereduceerd worden. De Atlan tikwall zou van het noorden van Noorwe gen tot aan Spanje gaan lopen. Niet min der dan dertigduizend bunkers werden op geleverd, de laatste in Denemarken op 29 april 1945, een paar dagen voor het einde van de oorlog. Bunkers waren er in soorten en maten, maar ze werden gebouwd volgens vaste patronen. Voor de verschillende functies (zoals huisvesting, observatie, geschuts- opstelling) waren diverse typen ontworpen met als gemeenschappelijk kenmerk wan den en dak van twee meter gewapend be ton, zelfs door een voltreffer niet kapot te krijgen. De logistiek van de bouw was sim pel: er werd gebruikgemaakt van het lokale openbaar vervoer en verder kreeg de bur gemeester de opdracht transportmiddelen te vorderen om het bouwmateriaal te ver voeren. Boeren met paard-en-wagen wer den opgeroepen. In driemaal 24 uur werd het beton voor de bunkers gestort. Walcheren, en met name Vlissingen, was een cruciale schakel in de keten vanwege de Schelde, de toegang tot Antwerpen. Vlissingen werd aan de zeezijde verdedigd door kust- en luchtdoelbatterijen (de Zee- front-verdediging) en aan de landzijde door een tankgracht met de nodige geschuts- bunkers (het Landfront). Organisation Todt was belast met de bunkerbouw en had haar Zeeuwse hoofdkwartier in Middelburg aan de Loskade 27 (waar overigens in ja nuari 1945 de Dienst Droogmaking Wal cheren onderdak zou vinden). Er staat nog een bunker bij de buren in de tuin ernaast.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 53