37
Fietsscholen
Het fietsen op een rijwiel met pedalen was
moeilijker dan fietsen op een loopfiets en
daarom werden fietsscholen opgericht. In
Middelburg werd in 1888 de fietsschool
van C.P. Gilde aan de Jodengang in ge
bruik genomen. Op een houten platform
leerde men fietsen tussen twee stevige
knapen die de fietser in evenwicht hielden.
Bij de aanschaf van "eene nieuwe machi
ne" kreeg men gratis fietsles. Gilde adver
teerde dat hij met een houten platform van
ruim 1.800 m2 de grootste fietsschool van
Nederland had.
De eigenaar van de Middelburgsche
School voor Wielrijden maakte in 1896
reclame voor zijn zaak in de Middelburg
sche Courant. Zijn school lag aan het
Molenwater en hij maakte gebruik van
Amerikaanse rijwielen.
Snelheidsmonsters
Boeren en koetsiers waren bang dat hun
paarden op hol zouden slaan als een berij
der met het nieuwe snelheidsmonster pas
seerde. Maar het aantal fietsen nam toe en
het ging natuurlijk weieens mis.
Op een zondag in september 1892 maak
ten veel wielrijders een uitstapje omdat het
mooi weer was. "Enkele hunner bezochten
Domburg, voor een met minder gelukkig
gevolg," aldus de Middelburgsche Courant
van 13 september. "Nadat een tweetal
vélocipèdisten op den Domburgschen weg
een rijtuig aan de rechterkant, wat verbo
den is, waren voorbijgereden, wilde een
derde dat voorbeeld volgen. Door een of
ander toeval raakte hij met zijne machine
het achterdeel van een der paarden, wat
tengevolge had dat het dier een trap op de
vélocipède gaf en er op viel. Het rijwiel
werd daardoor vrijwel ontrampeneerd2 en
de rijder viel terzijde van den weg. Geluk
kig was het span paarden zeer mak, zoo
dat en de wielrijder en de passagiers in
het rijtuig met den schrik vrij kwamen."
In 1896 vroeg een raadslid uit de gemeen
te Veere of het "fietsrijden" niet verboden
kon worden. Hij had gehoord dat het paard
van een inwoner van Veere in een sloot
De smid Hendricus Burgers uit Deventer
richtte in 1869 de Eerste Nederlandsche Fa
briek van Vélocipèden op. In de jaren twintig
van de vorige eeuw liet Burgers voor reclame
doeleinden een serie fietskaarten drukken van
de elf provincies die Nederland toen kende. Op
de voorkant is een bekend stadsgezicht uit de
desbetreffende provincie getekend met daarbij
een fietser in bijpassende klederdracht. Voor
Zeeland is voor het stadhuis van Middelburg
gekozen met een fietser in de klederdracht van
Walcheren. Rechts achter de fietser staat Keesje
van Domburg afgebeeld, (coll. F. van den Driest)