37 Fietsscholen Het fietsen op een rijwiel met pedalen was moeilijker dan fietsen op een loopfiets en daarom werden fietsscholen opgericht. In Middelburg werd in 1888 de fietsschool van C.P. Gilde aan de Jodengang in ge bruik genomen. Op een houten platform leerde men fietsen tussen twee stevige knapen die de fietser in evenwicht hielden. Bij de aanschaf van "eene nieuwe machi ne" kreeg men gratis fietsles. Gilde adver teerde dat hij met een houten platform van ruim 1.800 m2 de grootste fietsschool van Nederland had. De eigenaar van de Middelburgsche School voor Wielrijden maakte in 1896 reclame voor zijn zaak in de Middelburg sche Courant. Zijn school lag aan het Molenwater en hij maakte gebruik van Amerikaanse rijwielen. Snelheidsmonsters Boeren en koetsiers waren bang dat hun paarden op hol zouden slaan als een berij der met het nieuwe snelheidsmonster pas seerde. Maar het aantal fietsen nam toe en het ging natuurlijk weieens mis. Op een zondag in september 1892 maak ten veel wielrijders een uitstapje omdat het mooi weer was. "Enkele hunner bezochten Domburg, voor een met minder gelukkig gevolg," aldus de Middelburgsche Courant van 13 september. "Nadat een tweetal vélocipèdisten op den Domburgschen weg een rijtuig aan de rechterkant, wat verbo den is, waren voorbijgereden, wilde een derde dat voorbeeld volgen. Door een of ander toeval raakte hij met zijne machine het achterdeel van een der paarden, wat tengevolge had dat het dier een trap op de vélocipède gaf en er op viel. Het rijwiel werd daardoor vrijwel ontrampeneerd2 en de rijder viel terzijde van den weg. Geluk kig was het span paarden zeer mak, zoo dat en de wielrijder en de passagiers in het rijtuig met den schrik vrij kwamen." In 1896 vroeg een raadslid uit de gemeen te Veere of het "fietsrijden" niet verboden kon worden. Hij had gehoord dat het paard van een inwoner van Veere in een sloot De smid Hendricus Burgers uit Deventer richtte in 1869 de Eerste Nederlandsche Fa briek van Vélocipèden op. In de jaren twintig van de vorige eeuw liet Burgers voor reclame doeleinden een serie fietskaarten drukken van de elf provincies die Nederland toen kende. Op de voorkant is een bekend stadsgezicht uit de desbetreffende provincie getekend met daarbij een fietser in bijpassende klederdracht. Voor Zeeland is voor het stadhuis van Middelburg gekozen met een fietser in de klederdracht van Walcheren. Rechts achter de fietser staat Keesje van Domburg afgebeeld, (coll. F. van den Driest)

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2010 | | pagina 39