Het fietspad van Vlissingen langs de duinen
tot aan het Oranjebos bij Oostkapelle werd
onderhouden door de Vereniging Rijwielpaden
Walcheren. Ter hoogte van de Joossesweg onder
Westkapelle. (Zeeuws Archief, Archief Water
schap Walcheren 1953-1990, inv.nr. ¥170)
belandde omdat een fietser een signaal
had laten horen. De voorzitter van de raad
erkende dat hierdoor gevaarlijke situaties
kunnen ontstaan, maar hij was van mening
dat het niet mogelijk was het fietsen te ver
bieden.
Fietspaden
Om de fietsers het gevoel te geven dat ze
veilig op Walcheren konden fietsen, werd
in 1926 de Vereeniging Rijwielpad Walche
ren opgericht. Het doel van deze vereni
ging was het aanleggen en onderhouden
van fietspaden "ter bevordering van een
zoo veilig mogelijk verkeer". Ze beheerde
maar één fietspad, dat van Vlissingen
langs de duinen van Dishoek, over Zoute-
lande naar Westkapelle, door de Mante
ling, langs Westhove tot aan het Oranjebos
in Oostkapelle liep. Het fietspad werd veel
gebruikt door mensen die in Vlissingen
werkten. Na verloop van tijd kwam de vei
ligheid van fietsers in gevaar door loslig
gende tegels en gaten die door mollen wa
ren veroorzaakt. De vereniging kon het
fietspad niet goed onderhouden. Ze vroeg
het Wegschap Walcheren met het onder
houd van het pad te helpen. Het wegschap
nam het fietspad over en bracht het weer
in goede staat. In 1969 sloot de Vereniging
Rijwielpad Walcheren zich bij het weg
schap aan.
In augustus 1945 werd de Snelcommissie
Walcheren in het leven geroepen. Een van
de opdrachten van deze commissie was
het opstellen van een plan tot verbetering
van de verkeerswegen in het geïnundeer
de deel van Walcheren. In het rapport
werd opgemerkt dat in het kader van de