120
128
133 132 131
130
Rouaansekaai G128 t/m G134, ca. 1900. (coll.
S.J. Hendrikse)
op doorreis via Vlissingen naar Duitsland
een dag op Walcheren overbleef. Omdat
hij een van de weinigen - zo niet de enige
- op Walcheren was die over een auto be
schikte, maakte hij met hen een rondrit
over Walcheren. In Domburg of omgeving
staakte het voertuig zijn dienst en moesten
er uren worden gewacht alvorens er een
techneut ter beschikking was die de auto
weer op gang kon brengen. Verschrikkelijk,
zo omschreef hij die pech.
"Een auto in Middelburg krijgen was hele
maal niet eenvoudig. Een dergelijk voertuig
kon niet over de Kreekrakdam omdat aan
de spoorwegmaatschappij het recht was
verleend deze met een rij forse palen met
een nauwe doorgang af te sluiten. Die af
sluiting schijnt bedongen te zijn om een al
te makkelijke concurrentie met de spoor
weg te voorkomen. De auto van de heer
De Bruyne werd dan ook van elders naar
Middelburg vervoerd per beurtschip."
P. Houmes uit Sassenheim reageert op de
vermelding in het verhaal van Pieter de
Bruyne van ene Thomas (pagina's 6 en 7).
Hij moest bij het lezen van deze naam
meteen denken aan het koppel dat in Mid
delburg bekend stond als 'Thomas en
vrouw Ontjepies'. Zij leefden ook eind ne
gentiende, begin twintigste eeuw. De heer
Houmes heeft over hen geschreven in De