Terugblik
28
Wonen, werken en verkeer op Walcheren anno 2010
Wonen
Bundeling van het wonen in de steden en
de dragende kernen, en bundeling van be
drijventerreinen - en vooral nieuw gebruik
van de te herstructureren bedrijventerrei
nen - vormden, en vormen eigenlijk nog
steeds hoekstenen van het Zeeuw
se ruimtelijk beleid; dus ook voor dat
van Walcheren.
Lukte dat ook? Over geheel Zeeland 2(
gezien kan het antwoord op deze
vraag ja zijn, gegeven het feit dat er
een inbreidingsdoelstelling - het in
vullen van de 'gaten' in bebouwd gebied -
was van 50 procent. Voor enkele gemeen
ten is het voor de toekomst wel opletten
geblazen, want de plannen laten lagere in-
breidingspercentages zien.
Inbreiding is geen doel op zich. Inbreiding
is bedacht om het almaar groeiende ruim
tebeslag van bijvoorbeeld woningbouw te
beperken en daarnaast de leefbaarheid en
rentabiliteit van de stads- en dorpskernen
te behouden. Bij onbeheerste voortgang
van de uitbreiding aan stads- en dorpsrand
zou iedere stad en ieder dorp aan de bui
tenrand hetzelfde aanzien krijgen.
Tien jaar terug werd dit beeld in het artikel
van Henk Nijssen geschetst. Hoe is het
geworden? Een deel van de dorpssilhouet
ten wordt door nieuwbouw bepaald, een
deel ook niet. Deels is dat te danken aan
beleid, deels aan een vermindering van de
vraag naar woningen als gevolg van de
economische crisis. De vermindering van
de kwantitatieve vraag naar woningen
vindt plaats tegen de achtergrond van een
sterk afgenomen bevolkingsgroei en op
langere termijn een vermindering van het
bevolkingsaantal. Thans is er in Zeeland
sprake van een woningoverschot in plaats
van een tekort.
Werken
Werkgelegenheid in de industrie is voorna
melijk buiten Walcheren in het Sloegebied
te vinden. In grote lijnen is hierin
niet zoveel veranderd. Wel werden
de voor Vlissingen zo belangrijke
Ij scheepsnieuwbouw en -reparatie
ernstig in hun bestaan bedreigd,
maar zij overleefden dankzij een
overname. Het Sloegebied is in
zijn geheel tot haven- en industriegebied
begrensd en ontsloten. Het heeft daardoor
een eenduidige en natuurlijk ogende be
grenzing die gevormd wordt door een weg.
Ruimtelijk is het daardoor een van de best
in de omgeving passende zeehavengebie
den van Nederland, ondanks het feit dat
de stofferende groenzone nog niet tot was
dom is gekomen. Deze unieke ruimtelijke
kwaliteit kan alleen behouden worden als
die natuurlijke fysieke begrenzing tussen
platteland en zeehaven strikt wordt ge
handhaafd.
Een ander soort werkgelegenheid treffen
we aan op de lokale industrie- en bedrij
venterreinen op Walcheren zelf. Het gaat
dan in het algemeen over kleinere bedrij
ven, althans daar zijn die lokale terreinen
voor bedoeld. Niet altijd blijft het bij kleine
re bedrijven. Deels komt dat doordat een
al aanwezig bedrijf groot wordt maar nog
geen mogelijkheid ziet om zich te verplaat
sen. Ook is het gemeentelijke wervings
beleid voor bedrijven soms onvoldoende
selectief.
Niet alleen werving van bedrijven, maar
ook de aanleg van bedrijventerreinen is