27 TERKOOPING TAN AFBRAAK. De aankondiging van de publieke verkoop van onderdelen van de Veerse stadskraan in de Middelburgsche Courant van 12 mei 1857. (Zeeuws Archief) Tevens moest de sloop plaatsvinden tus sen 1 mei en 16 juni 1857, waarna de straat weer hersteld moest zijn. Op de koopdag bleken er slechts twee liefheb bers te zijn, terwijl een paar anderen nog wat belangstelling voor de losse onderde len hadden. De ijzergieter Johannes Age- link van Rentergem uit Middelburg, mede vennoot van Boddaert, bracht het hoogste bod uit en werd voor 617,- de nieuwe ei genaar. Van Rentergem was geen onbe kende in Veere, want hij had twee jaar daarvoor ook al de grote klok uit de Grote Kerk gekocht en was de vaste leverancier van lantaarnpalen in deze stad. Hij liet de kraan slopen, de metalen overbrengen naar Middelburg en de rest, waaronder een aantal ramen, kozijnen, mendeuren, ribbalken en brandhout, werd een maand later op de Kaai bij opbod verkocht, waar mee Van Rentergem 342,10 van zijn aankoopbedrag terugverdiende. Met de sloop kwam voorgoed een eind aan de kraan op de Kaai. Ongeveer twintig jaar geleden hebben enkele Veerenaren het plan geopperd opnieuw een stads- kraan op de Kaai te bouwen, doch zonder resultaat. Uiterlijk Hoe de laatste stadskraan eruit heeft ge zien, is onduidelijk. Op het schilderij van Engel Hoogerheyden van de rede van Vee- re op het eind van de achttiende eeuw zien we eenzelfde soort kraan afgebeeld als die in Middelburg van 1744 tot 1862 op de Dam heeft gestaan.3 Deze is ontworpen door de stadsarchitect Jan de Munck naar voorbeelden uit Dordrecht en Antwerpen. Hij moest door negen man worden be diend en kon een last van maximaal 6.500 kilogram verzetten. De kraan op het schil derij ziet er heel anders uit dan die we op een gravure uit 1743 zien.4 Als het schilde rij betrouwbaar is, zou er dus na 1743 een nieuwe kraan gebouwd moeten zijn, doch uit archiefonderzoek is dit niet gebleken. Uit het archief van de Nassause Domein- raad weten we dat de kraan tussen 1726 tot 1792 onafgebroken verpacht is ge- Publieke Verkooping op de Kaai te VEEBEop Vrijdag den 15 Mei 1857, des voorwiddags ten elf nre, door den Notaris D. VERHULST, van eene groote partij zuivere Af brakhafkomstig van de Stads Kraan te Veere, bestaande in Eiken en Greinen Balken, Planken en Ribbont van verschillende afmetingtwee koppel Mendeu ren met Klinket, Slagvensters, Ramen en wat meer zal worden gepresenteerd. Voor de Verkooping te zien. weest, terwijl men in de jaren erna tot 1797 wel gepoogd heeft de kraan te ver pachten, maar er hebben zich toen geen kandidaten voor de kraan gemeld. De eni ge aanwijzing voor de bouw van een nieu we kraan zou kunnen zijn dat in 1792 de ordonnantie is gewijzigd, terwijl er ook rond deze tijd plannen waren om hem te verplaatsen, wat uiteindelijk niet is doorge gaan. Van de laatste kraan weten we met zeker heid dat het een houten werktuig was dat gedekt was met ca. 500 leien. Zowel aan de voor- als achterzijde bevonden zich gro te mendeuren. De grondmaten waren 9,30 x 7,50 meter. Omdat de kraan tegen de havenkant was gebouwd, moesten de kar ren erin gereden worden om geladen of gelost te worden. Behalve de stadskraan hebben er in het verleden in Veere nog twee andere kranen

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2011 | | pagina 31