sen de bosjes voor de school, maar was
ontdekt. M. v. Dr riep hem voor de klas,
nam twee touwtjes en bond iedere broeks
pijp dicht, voor 't geval dat... Mina Schuld
hielp Leintje Kole met haar sommen. Als
beloning kreeg ze wel eens iets van het
land, een appel of een wortel bv. In die tijd
had Leintje een grote winterwortel meege
bracht, die in Mina's zak verdween. Even
later beet ze onder de bank een stukje af,
maar... dat gaf een klak en ze moest voor
de klas komen. Daar pakte M. v. Dr. haar
onder de oksels en zette haar op het bo
venblad van de eerste bank. 'Eet hem nu
maar op', zei hij. Zoiets was nog nooit ge
beurd. We probeerden te lachen, maar kre
gen een boos gezicht van de meester. Op
den duur durfde niemand meer te kijken.
We waren allemaal blij dat de peen einde
lijk op was en de spanning voorbij.
"Op ons verzoek mochten we toch eens
zingen. We kozen Piet Hein. Je kon dan
aan 't eind zo lekker vloo-oo-oo-oot zin
gen, ook op de laatste noot. Dat mocht na
tuurlijk niet. Enkelen probeerden het toch
en meteen was de zangles afgelopen. De
schuldigen moesten 50 regels schrijven: 'Ik
mag aan Piet Hein geen draaiertje maken.'
Zo'n gekke regel stond op geen enkele lei."
Zo geven onderwijzer en (oud-)leerlinge
samen een mooi beeld van de situatie op
de school van omstreeks 1910/1917.
Gelijkstelling
In 1917 was de schoolstrijd definitief be
slist. In de loop der jaren waren de subsi
dies voor het bijzonder onderwijs ver
hoogd. Bij de grondwetswijziging van 1917
werden openbaar en bijzonder onderwijs
gelijkgesteld. Een van de gevolgen voor
het bijzonder onderwijs was een nieuwe
salarisregeling. Van Drunen vermeldt dat
ook zijn salaris verhoogd was.
In de 'Staat houdende opgaaf van de be
dragen der weddeverhoogingen uit 's Rijks
kas overeenkomstig de wet van 23 februari
1918 te Middelburg, Zuidsingel E 53a
staande onder bestuur van kerkeraad van
de Ned. Herv. Gemeente te Middelburg
over het jaar 1918'12 wordt het onderwij
zend personeel genoemd met geboorteda
tum, akten en weddeverhogingen:
- Drunen, Jan Karei van, 19 februari 1882,
hoofdakte, akten I (Franse taal) en p (han
delskennis);13
- Breel, Pieter, 9 juni 1864, hoofdakte en
akte j (lichamelijke oefening);
- Baal, Jan van, 18 december 1862, on
derwijzersakte;
- Roozen, Wouterina Maria, 28 oktober
1867, onderwijzersakte, akten j en k (nutti
ge handwerken voor meisjes);
- Bouwense, Jeanette Imandina, 17 okto
ber 1881, onderwijzersakte, akten j en k;
- Ende, Abraham van den, 4 maart 1880,
onderwijzersakte'
- Adriaanse, Jan Hendrik, 14 oktober
1887, hoofdakte;
- Hondius, Cornelia Pieternella, 27 juni
1893, onderwijzersakte, akten j en k,
schoonschrijven M.O.
Vertrek uit Middelburg
Naast zijn functie als hoofd van de school
gaf Van Drunen ook lessen: vier uur in na
tuurkennis aan de normaalschool in Goes
en twee uur in rekenen aan de bondscur-
sus voor de hoofdakte, eveneens in Goes.
Daar kwamen later nog twee uur in reke
nen aan de opleidingscursus voor de
hoofdakte in Vlissingen bij.
In 1926 zouden door een wetswijziging de
hoofdaktecursussen komen te vervallen.