sen de bosjes voor de school, maar was ontdekt. M. v. Dr riep hem voor de klas, nam twee touwtjes en bond iedere broeks pijp dicht, voor 't geval dat... Mina Schuld hielp Leintje Kole met haar sommen. Als beloning kreeg ze wel eens iets van het land, een appel of een wortel bv. In die tijd had Leintje een grote winterwortel meege bracht, die in Mina's zak verdween. Even later beet ze onder de bank een stukje af, maar... dat gaf een klak en ze moest voor de klas komen. Daar pakte M. v. Dr. haar onder de oksels en zette haar op het bo venblad van de eerste bank. 'Eet hem nu maar op', zei hij. Zoiets was nog nooit ge beurd. We probeerden te lachen, maar kre gen een boos gezicht van de meester. Op den duur durfde niemand meer te kijken. We waren allemaal blij dat de peen einde lijk op was en de spanning voorbij. "Op ons verzoek mochten we toch eens zingen. We kozen Piet Hein. Je kon dan aan 't eind zo lekker vloo-oo-oo-oot zin gen, ook op de laatste noot. Dat mocht na tuurlijk niet. Enkelen probeerden het toch en meteen was de zangles afgelopen. De schuldigen moesten 50 regels schrijven: 'Ik mag aan Piet Hein geen draaiertje maken.' Zo'n gekke regel stond op geen enkele lei." Zo geven onderwijzer en (oud-)leerlinge samen een mooi beeld van de situatie op de school van omstreeks 1910/1917. Gelijkstelling In 1917 was de schoolstrijd definitief be slist. In de loop der jaren waren de subsi dies voor het bijzonder onderwijs ver hoogd. Bij de grondwetswijziging van 1917 werden openbaar en bijzonder onderwijs gelijkgesteld. Een van de gevolgen voor het bijzonder onderwijs was een nieuwe salarisregeling. Van Drunen vermeldt dat ook zijn salaris verhoogd was. In de 'Staat houdende opgaaf van de be dragen der weddeverhoogingen uit 's Rijks kas overeenkomstig de wet van 23 februari 1918 te Middelburg, Zuidsingel E 53a staande onder bestuur van kerkeraad van de Ned. Herv. Gemeente te Middelburg over het jaar 1918'12 wordt het onderwij zend personeel genoemd met geboorteda tum, akten en weddeverhogingen: - Drunen, Jan Karei van, 19 februari 1882, hoofdakte, akten I (Franse taal) en p (han delskennis);13 - Breel, Pieter, 9 juni 1864, hoofdakte en akte j (lichamelijke oefening); - Baal, Jan van, 18 december 1862, on derwijzersakte; - Roozen, Wouterina Maria, 28 oktober 1867, onderwijzersakte, akten j en k (nutti ge handwerken voor meisjes); - Bouwense, Jeanette Imandina, 17 okto ber 1881, onderwijzersakte, akten j en k; - Ende, Abraham van den, 4 maart 1880, onderwijzersakte' - Adriaanse, Jan Hendrik, 14 oktober 1887, hoofdakte; - Hondius, Cornelia Pieternella, 27 juni 1893, onderwijzersakte, akten j en k, schoonschrijven M.O. Vertrek uit Middelburg Naast zijn functie als hoofd van de school gaf Van Drunen ook lessen: vier uur in na tuurkennis aan de normaalschool in Goes en twee uur in rekenen aan de bondscur- sus voor de hoofdakte, eveneens in Goes. Daar kwamen later nog twee uur in reke nen aan de opleidingscursus voor de hoofdakte in Vlissingen bij. In 1926 zouden door een wetswijziging de hoofdaktecursussen komen te vervallen.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2011 | | pagina 17