Maar geen Veerenaar zal het toen in zijn hoofd gehaald hebben iets mee te nemen en het toch zeker niet in zijn gevel hebben verwerkt. Bovendien is het onmogelijk een balk in een eensteensmuur in te metselen zonder het bovenliggende deel van de ge vel af te breken. Bij het vinden van de fries op het kasteelterrein in latere eeuwen zou een dergelijk object met zo'n hoge cultuur historische waarde in een oudheidkamer of bij het Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen terecht zijn gekomen en niet bij een willekeurige Veerenaar aan de gevel. Salomon Laten we voor ons onderzoek eerst de tekst eens goed onder de loep nemen. Als we de zin op de balk ontleden, is het on derwerp "God die Salomon sinen tempel stiften dede". Hij memoreert de bouw van de allereerste kerk. Volgens de bijbel was Salomo(n) de eerste koning die in Jeruza lem een Joodse tempel bouwde. De zin gaat verder: "verleen in dit huys gheluc voerspoet en vrede". Men bidt God in dit huis geluk, voorspoed en vrede te bren gen. Dit laatste omdat het moest rijmen op "dede". Geen tekst die men aan de ingang van een kasteel zou verwachten. Ook niet in de gevel van de bakker of de slager, en zelfs niet bij een wereldlijk gebouw. Op het bordes van het Veerse stadhuis lezen we: "Gehoorsaemheyt Godts ende der Over- heyt, weert der menschen ongeluck". Er is een duidelijke verwijzing naar de functie van dit gebouw en de boodschap luidt: als je God en de overheid gehoorzaamt wend je het ongeluk af. De tekst op de gevelbalk is uitnodigend en draagt een religieus karakter. Zowel het huis waarin hij is ingemetseld als de spel ling en het lettertype zijn middeleeuws, dus voor de herkomst moeten we ver terug in de tijd. Omdat huizen vroeger niet alle maal dezelfde breedte hadden en de com plete tekst op de balk staat en deze pre cies in de voorgevel past, moet hij voor dit huis zijn gemaakt. Vrijmetselaars en tempeliers Eén theorie is dat het gebouw mogelijk ge diend heeft als vrijmetselaarsloge. Jan La gendijk, schrijver van het boek Vrijmetsela rij in Zeeland, die ik destijds daarover be naderde, achtte het niet uitgesloten. De tekst en de figuurtjes (mannetje met spij kers) zouden in die richting kunnen wijzen. Binnen de vrijmetselarij werkt men aan een zinnebeeldige tempel, waaraan de tempel van Salomo ten grondslag ligt. Deze tempel kan staan voor de wereld, te beschouwen als een te voltooien bouw werk waarvan ieder mens een levende bouwsteen is. Dat de balk door vrijmetse laars in de gevel is aangebracht lijkt mij echter onwaarschijnlijk omdat de vrijmet selarij pas in de eerste helft van de acht tiende eeuw in Nederland is gekomen en de balk veel ouder is. Met de van 1798 tot 1838 in Veere gevestigde loge l'Enfant de la vertu heeft het huis ook niets van doen. Deze bevond zich op de Kaai en de gevel steen ervan is later ingemetseld in het pand waar tot voor kort de Rabobank zat. Ook de Orde van de Tempeliers wordt in verband gebracht met de tempel van Salo mo. De tempeliers noemden zichzelf Rid ders van de Orde van de tempel van Salo mo. De ridderorde was werkzaam in de twaalfde en dertiende eeuw, ten tijde van de kruistochten. Haar leden waren strijden de monniken, dus tegelijk kloosterling en krijgsman. Ze stelden zich tot taak het be schermen van pelgrims op weg naar de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2011 | | pagina 48