School met den Bijbel School der Nederlands Hervormde Gemeente te Middelburg, 1880-ca. 1930' over zijn verschillende standplaatsen ver telt blijkt dat hij veel van die plaatsen later nog heeft bezocht, soms om te constate ren dat alles hetzelfde was gebleven, soms dat het wel heel erg veranderd was. Het is niet duidelijk of en hoe vaak hij nog in Mid delburg terug geweest is. Jan Karei van Drunen overleed op 2 juli 1978. Hij is begraven in Middelburg, bij zijn vrouw Catharina die daar meer dan zestig jaar eerder, op 26 december 1916, was overleden. Leo van der Vliet Onderwijs in beweging In de tweede helft van de negentiende eeuw werkten verschillende krachten in op de ontwikkelingen van het onder wijs. In de eerste plaats geloofde men - geïnspireerd door de Ver lichting - dat men de mens tot een nieuwe burger kon opvoeden en dat dit zou leiden tot een sociale, even wichtige, beheerste samenleving. Aan het onderwijs werd een belangrijke rol toege kend: kinderen waren nog vatbaar voor beïnvloeding. In het leerplan kwamen godsdienstige en - daarop gebaseerde - maatschappelijke vorming centraal te staan. De verlichtingsidealen schreven een leer plan voor met nadruk op 'nuttige kundighe den' als rekenen en taalvorming. Er ston den onderwijzers met kennis van metho diek en inzicht in de ontwikkelingen van het kind voor de klas. Ze moesten kinderen kennis en deugdzaamheid bijbrengen.2 In de tweede plaats nam in de tweede helft van de negentiende eeuw de welvaart toe, dankzij de economische groei. Deze was mede toe te schrijven aan de aanleg van het spoorwegnet, de uitbreiding van kana len, de baten uit Indië en de op- VAN DRUNEN- komst van het Duitse achterland, trilogie De toenemende welvaart leidde tot een mogelijke stijging op de maatschappelijke ladder. Bij ou ders ontstond de wens hun kinderen bete re mogelijkheden en een betere startposi tie voor hun toekomstige carrière te bie den. Een en ander resulteerde in 1878 in de Lager-Onderwijswet van Kappeijne van de Coppello. Deze typisch liberale wet bracht belangrijke verbeteringen aan in de bouw en inrichting van scholen en in de positie van de onderwijzers. Deze verbeteringen waren zowel van toepassing op het open baar als op het bijzonder onderwijs. Het bijzonder onderwijs werd echter niet uit de overheidskas gefinancierd.3 In protestants- christelijke en in rooms-katholieke kringen was men hevig verontwaardigd. Kuyper, de protestants-christelijke voorman, sprak van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2011 | | pagina 7