congestieproblemen die Walcheren vooral
in de zomer treffen, zouden daardoor ver
moeten zijn opgelost. Theoretisch is het
denkbaar dat de bedrijvigheid op de bedrij
venterreinen op Walcheren toeneemt om
dat de verbinding tussen die terreinen en
de rest van Zeeland, met name met het
Sloegebied, verbetert.
Deze weg heeft een lange voorgeschiede
nis. Hij was oorspronkelijk bedoeld als
snelweg, een schakel in een snelwegroute
van het zuidwesten van Nederland naar de
Rotterdamse agglomeratie, over de kop
pen van de eilanden. Die snelle verbinding
zou de grote ontwikkeling van bedrijvigheid
in het zuidwesten faciliteren. Als je naar de
huidige situatie kijkt, zijn de ambities nogal
veranderd. Het zuidwesten wordt via een
hoefijzerstructuur ontsloten. De hoefijzer
structuur bestaat uit een autosnelwegver
binding die in Zeeland bestaat uit de A58
die aansluit op het autosnelwegennet in
Brabant. Verder krijgen we een vierbaans
verbinding met Gent die door de al uit vier
rijstroken bestaande Westerscheldetunnel
loopt.
Verder naar het noorden wilden we het de
laatste jaren eigenlijk wat rustiger houden,
gezien de grote natuurwaarden van de
koppen van de eilanden. Maar er moest
natuurlijk wel wat gebeuren, want de ka
naalkruisingen in Middelburg waren in de
zomer een fileramp. Er was dus een betere
kanaalkruising nodig die deel uitmaakte
van de plannen voor de nieuwe N57. En zo
bleef, zij het met veel aanpassingen, de
N57 deel uitmaken van de rijksinfrastruc
tuurplannen. Die plannen worden nu uitge
voerd, bijna twintig jaar nadat ik zelf, toen
nog werkend bij het Rijk, de eerste letters
van de tracénota schreef en met mijn col
lega van 'de wegen' een niet al te dure
plek voor de kanaalkruising in Middelburg
zocht.
Met de rondweg Serooskerke beëindigt de
provincie haar rondwegenplannen. Dus
voor zover wij het kunnen overzien, is Wal
cheren in 2025 wat dat betreft af.
Wonen
De bevolkingsomvang van Walcheren
neemt zoals eerder gezegd niet veel meer
toe. De woningbouwprogramma's van de
gemeenten zijn hier nog niet op ingericht.
Het uitgangspunt van de provincie voor de
woningbouwprogrammering was dat niet
meer dan 130 procent van de verwachte
vraag zou worden geprogrammeerd. Die
30 procent extra is nodig omdat het nooit
lukt om alle plannen te realiseren, en dan
doe je aan wat overprogrammering om
toch in de behoeften te kunnen voorzien.
Alle plannen van de drie Walcherse ge
meenten bij elkaar opgeteld leveren echter
een programmering van 170 tot 180 pro
cent van de verwachte behoefte. Dat bete
kent dat er uiteindelijk te veel woningen
zijn. Daardoor komen er keuzemogelijk
heden voor de woningconsument en de
slechtste woningen zullen nooit meer wor
den gekozen.
Deze woningen zullen in eerste instantie
nog wel worden bewoond, maar de rijksten
zullen vertrekken en dat zal, zoals we re
gelmatig zien, tot verdere verpaupering
van dat deel van de woningvoorraad lei
den. In grote Amerikaanse steden zie je
dat regelmatig gebeuren. Het kan leiden
tot leegstand, verval en verkrotting. In de
VS kunnen ze die troep gewoon laten lig
gen, want er is ruimte genoeg. Omdat ons
land klein is en als gevolg van onze op-
ruimcultuur, zullen wij uiteindelijk overgaan
tot sloop van het slechtste deel van de wo-