man uit Vlissingen die wel een 'lapjesman' was maar door Baggerman werd bijge staan. Tonnenstelsel Wat die huizen op de Loskaai betreft, na Fokkers huis kwamen vier heel gewone huizen. Maar die daarnaast hadden een keuken half onder de begane grond, zodat men als het ware van de straat af kon zien wat de keukenmeid kookte. Maar het bij zondere van die huizen was dat ze geen riool hadden en dat de fecaliën in tonnen werden opgevangen. Het zogenoemde 'ge meentelijke tonnenstelsel' kwam met een aparte platte wagen met lege en volle ton nen en een bemanning van zes in het bruin geklede kerels. Die vervoerden die tonnen via de tuin en dan langs een smal pad langs de Eigenhaardstraat. Of ze met die tonnen ook naar de eerste verdieping klommen, dat weet ik niet. Kanaal Hoe die Loskaai daar op die plek gekomen is, dat is een deel van de ongeschreven geschiedenis van het Kanaal door Walche ren. Daar het gemeentearchief van Middel burg is verbrand, zou alleen het archief van het ministerie van Waterstaat uitsluit sel kunnen geven. Het is wel jammer van het verlies van de Vlissingse Poort. Als men de plattegrond van de stad vóór de graverij bekijkt, dan zal men zien dat de bocht in het kanaal van het westen van de stad heel wat vlakker had kunnen zijn dan thans, maar dan hadden de buitenplaatsen Roozenburg, Veldzigt en De Parel het loodje moeten leggen. Wijlen mijn vader zei dat dat allemaal de schuld was van de oude Toon Snouck Hurgronje, maar er is vanzelfsprekend ook door vele anderen geageerd tegen het plan van het kanaal. De bekende Dronkers (ik weet niet of het D.J. was of een andere Dronkers), kocht dat aardige semi-oosterse witte huisje met bijgebouwen even voorbij de Grote Abeele aan de Oude Vlissingseweg. Hij dacht na melijk dat daar het kanaal dwars doorheen moest komen! Dat wijst er wel op dat het plan om die bocht te vervlakken er toen lag. Het is en blijft jammer, maar er is niets aan te doen. De grote collectie foto's van al die werkzaamheden die in een draaien de etagère in de oudheidskamer was op gesteld, is natuurlijk verdwenen.2 Schepen De N.V. Nederlandsche Handel-Maat- schappij was verplicht een bepaald per centage van haar invoer via Middelburg te doen plaatsvinden. Ze wilde echter geen schepen zenden en daarom zond ze van Rotterdam een lichter met schuitjes tin naar Middelburg. Die werden dan in het Oost-Indisch Huis opgeslagen en in Rot terdam via een Middelburgse makelaar ge veild en weer per lichter naar Rotterdam vervoerd. De agent van de N.H.M. was de firma Spoors Sprenger. Frits Sprenger, ook majoor-commandant van de schutterij, was de enige firmant en Villée was zijn be diende. Zij hadden ook een radersleepboot - de Union 2 - die afgebeeld staat in een stereofoto die ik indertijd aan het Rijksar chief gaf. Die sleepboot heeft nog een rol gespeeld bij het vlottrekken van het Britse koninklijk jacht Victoria Albert, dat in de mist halverwege Antwerpen was vastgelo pen. Er kwamen maar weinig schepen hun la ding lossen aan de Loskaai. Zo nu en dan een stoomboot met rondhout voor Alberts of De Broekert's stoomzagerijen of enkele

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 18