mooie Britse tweemasterschoeners met greenhart-balken van Demerary uit Brits Guyana. Die schepen hadden een dichtge- breeuwd gat in de voorsteven dat voor het lossen werd opengemaakt, waarna de werklui van Alberts met grote moeite de balken eruit haalden en op de wal stapel den. Ik herinner me een van hen, een man paar jaar geleden sprak ik nog een man die als milicien dat schip had meege maakt. Dan was er ook nog een spartorpedoboot bij, met zo'n rare schoorsteen die van bo ven met een klep kon worden gesloten. Wat zou dat scheepje nü een geld opbren gen! die dat deed voor z'n plezier. Hij had ook zijn vrouw en een prachtige aap aan boord. In de kajuit was het vanwege de aap stikkend warm. De bemanning bracht ook weieens wat mee, bijvoorbeeld ge droogde kofferrinen.3 Ja, en dan nog de Koninklijke Marine met haar kustverdedigingsschepen met geringe diepgang. Het bezoek van de Reinier Klaaszen, een soort monitor, bij de Marine berucht vanwege zijn bestuurbaarheid, maakte de meeste indruk op mij. En de Cerberus, ook zo'n plat schip met een zwaar stuk in een toren voorscheeps. Een Indertijd waren de huizen aan de Loskade de modernste van Middelburg, met vrij uitzicht op het kanaal, ca. 1905. (Zeeuws Archief, His- torisch-topografische atlas Middelburg, HTAM-A-0150) Verder legden dagelijks de twee rader boten van de Zeeuwse Spoorboot Maat schappij, de No. 1 en de No. 2 die op Zie- rikzee voeren, aan bij de stationsbrug. Mijn vader was daar 'boekhouder', dus direc teur. Van 1904 tot 1912 heb ik iedere week op zo'n boot een reis meegemaakt en de huiselijke sfeer daar aan boord zal ik niet

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 19