31 Democratisch Het zeerecht was een democratische vorm van recht. Dat is ons Nederlandse zee recht gebleven tot de VOC een scheeps raad instelde, waarmee men de inspraak van de bemanning - tot dan toe gebruike lijk - afschafte. Die is er pas in de tweede helft van de vorige eeuw, zij het indirect, weer ingekomen met de ondernemings raden voor de zeerederij. Het is interessant dat al in de Middeleeu wen werkgevers en werknemers samen beslisten over te nemen risico's bij de ar beid en dat de keur eigenlijk eenvoudiger en duidelijker daarover was dan het huidi ge Arbeidsomstandighedenrecht (Arbo- recht). Dat dit zeerecht het oudste sociaal recht omvatte, geniet nauwelijks bekend heid. Arbo in de Middeleeuwen Het oude zeerecht hield, naast schadever goedingsregelingen bij aanvaringen, bepa lingen in over gages (loon), verlof, ontslag, boetes en verzorging bij ziekte. Maar ook over medezeggenschap en over de basis beginselen van arbeidsomstandigheden recht. Compleet met advies en instemming van de bemanning en sancties voor de schipper - de kapitein in modern Neder lands - bij niet-nakoming. Het zij toegegeven, origineel was men niet in Westkapelle, want dit zeerecht was via Damme in het begin van de veertiende eeuw naar Westkapelle gekomen. In Dam me had men de regelingen op hun beurt weer overgenomen uit Oléron, een eilandje bij Bordeaux. Daar had men een keur, de zogenoemde Röle d'Oléron, waarvan de oudste schriftelijke overlevering dateert van omstreeks 1250. Volgens de legende zou men die gekregen hebben van Eleo- nora van Aquitanië, de moeder van Richard Leeuwenhart.1 Men voer op Oléron voor wijn. Op de heenreis ging er vaak vanuit Groot-Brittan- nië geïmporteerde en in Vlaanderen ver werkte wol mee. Hoe het kwam dat Vla mingen en Zeeuwen, zelfs Zeeuwse vis sers, daar met hun handel tussen zaten, is een ander verhaal.2 We moeten ons de schepen uit die tijd overigens heel wat kleiner voorstellen dan een vissersschip van nu. Enkele voorbeelden van sociaal recht -Artikel I, adviesrecht3 Dit oude zeerecht begint met medezeg- genschapsbepalingen. Het eerste artikel, zowel van de Vonnissen4 van Damme als van het Westkappelse zeerecht en dat van de Röle d'Oléron, geeft aan dat de schip per, als er een tekort komt aan voedsel, scheepstoebehoren ("ghetouwen") mag verpanden om eten ("victualie") te kopen, als de bemanningsleden hem dat advise ren: "by rade van de schipmannen". Met positief advies, zouden we nu zeggen. -Artikel II, instemmingsrecht5 De schipper mag, als hij wil uitvaren omdat hij vindt dat de wind gunstig is, dat pas doen nadat hij de gehele bemanning heeft geraadpleegd. Zegt er dan iemand dat het weer volgens hem te slecht is om uit te varen, dan moet hij de bemanning laten stemmen en de meerderheid van stemmen volgen. Op straffe van persoonlijke aan sprakelijkheid, mocht het schip vergaan, "...die meester is sculdich raedt te nemen met synen schiplieden, seggende, wy heb ben weer ende windt te zeylen: ware dan yemandt die seyde, dat het quaet weer ware, die meester is schuldich over een te dragen metten meesten ghevolge [de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 33