Van 1880 tot 1900 In de laatste twee decennia van de negen tiende eeuw kwamen ongeveer om de twee jaar circussen naar Middelburg of Vlissingen, zoals het circus van Oscar Carré en het Amerikaanse circus van John Pinder. Het laatste kwam op 25 maart 1886 met 100 paarden en 25 wagens over de weg van Goes naar Middelburg en had de Loskade als standplaats. De eerste voorstelling werd slecht bezocht, maar latere voorstellingen trokken veel publiek. Misschien droegen de optochten die Pin der vrijwel dagelijks door de stad hield daaraan bij, een vorm van levende recla me. De Stoombargedienst liet na afloop van de voorstelling een extra boot naar Vlissingen varen waardoor ook Vlissingers konden meegenieten. Op de laatste dag waren weeskinderen uit genodigd en konden 150 schoolkinderen - die daarvoor uitgezocht waren vanwege hun goede gedrag - de voorstelling bezoe ken. Na afloop van de laatste voorstelling vertrok Pinder naar Vlissingen en gaf daar nog drie voorstellingen. The greatest show on earth De grote klapper op circusgebied was het Amerikaanse reuzencircus Barnum Bai ley dat in 1901 naar Europa kwam en ook een tournee door Nederland maakte. Aan vankelijk lag het in de bedoeling in Middel burg op te treden, maar die gemeente wil de niet meewerken. Daarom werd naar Vlissingen uitgeweken. Als speeldatum was 1 oktober vastgesteld en al in augus tus werd er reclame voor gemaakt. Er werd op de Koningsweg een bord geplaatst. Later volgden er meer, onder andere op het Eiland en de Steenenbeer. Op 10 september kwam de speciale recla mewagen per trein van Bergen op Zoom naar Vlissingen. De wagen (20 x 2,5 x 3 meter) was witgeschilderd en de zijkanten waren met gouden letters versierd. De volgende dag werd er om zes uur ont beten. Daarna gingen de plakploegen de stad in. Ook zwierven ze uit tot ver in de omgeving. Op muren, borden en winkels werden biljetten aangebracht; het waren reuzenplakkaten met dito letters, overal schreeuwde B&B de mensen toe. De dag daarop reisden de plakkers alweer door naar Breda. In Vlissingen maakte de komst van B&B veel los, er werd over niets anders meer gesproken. In de winkels hingen reclame platen, muziekwinkels verkochten zelfs B&B-marsen. Het was alsof er in Vlissin gen een WK-wedstrijd werd gespeeld. Ook de kranten schonken volop aandacht aan het circus. In de nacht van 30 september op 1 okto ber rolden vanaf één uur, met tussenpozen van een uur, vier treinen Vlissingen bin nen, in totaal 67 wagens. Met de eerste trein arriveerden de olifanten, de paarden, de kamelen, andere wilde en kleine dieren en de artiesten. De artiesten werden direct in hotels ondergebracht. Op de losplaats waren extra dwarsliggers aangebracht om te voorkomen dat de zware wagens in de grond wegzakten. Alles was perfect geor ganiseerd. Eerst werden de wagens met trekpaarden en tenten gelost. Na het in spannen trokken de paarden de wagens via de binnenstad naar het Eiland. Een probleem was het nemen van de hoogte naar de Marinedam. Soms moesten daar voor extra paarden of zelfs olifanten wor den ingeschakeld. Op enkele kleinigheden na verliep de tocht van het station naar het circusterrein echter zonder problemen.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 9