54 Leo Faase Na de Elizabeth werden er nog drie zee bonken gebouwd bij Geleijns: de Avontuur (1914), weer een Elizabeth in datzelfde jaar, en de Marigje (1915). Dat zijn de vier schepen waarover Koppejan en Helmich hun boek schreven. In het boek gaan ze uitgebreid in op de geschiedenis van elk schip, maar daar was op deze avond geen tijd voor. Koppejan gaf ons aan de hand van interi eurfoto's een inkijkje in het wonen en leven aan boord, zowel vóór als na de moderni sering van de schepen. Want aan moderni sering en motorisering zijn de vier steen- bonken niet ontkomen. Eerst werd een Deutz benzine- of dieselmotortje aange schaft voor de aandrijving van de strijklier en de ankerlier, later ook een zijschroef met meestal een 'liggende' Deutz voor de aandrijving. De zijschroef werd meestal aan stuurboord bevestigd en maakte het schip minder afhankelijk van de wind. On danks deze motorisering bleef de wind de hoofdvoortstuwing. De Avontuur was de laatste van de vier die een zijschroef kreeg en wel in 1938, de Marigje (toen de Ver trouwen) was in 1934 al volledig gemotori seerd voor de vaart op de Rijn. De eerste Elizabeth heeft als de Catharina daaren tegen nog tot 1954 met zeilen en een zij schroef gefunctioneerd. Volledige motorise ring volgde ook voor de anderen. En dat betekende dat de masten en het zeiltuig verdwenen en meestal ook dat roef en stuurhut werden verbouwd. Hoe is het de schepen daarna vergaan? De eerste Elizabeth, uit 1913, is in 1984 weggesaneerd en gesloopt. De Avontuur is in de oorlog een jaar letterlijk ondergedo ken in de Axelsche Sas, maar kon na de oorlog gelicht en gerepareerd worden. Hij vaart nog, evenals de beide andere Zeeuwse klippers. Zij behoren nu tot de bruine vloot. Elizabeth de tweede bevaart met Marigje (nu als de Alliantie) het IJssel- meer, beide als zeilcharterschip. De Marig je was in 1973 met 14 meter verlengd maar werd in 1996 weer tot de oorspron kelijke lengte van 36,5 meter terugge bracht. De Elizabeth is verrassend genoeg een driemaster geworden. De geschiede nis wordt daarmee wel een beetje geweld aangedaan, maar het oogt mooi. De Avon tuur is met authentieke tuigage terug in Zeeland en vaart vanuit Goes. De Stichting Zeeuwse Klipper Avontuur zoekt sponsors en vrijwilligers. Het is maar dat u het weet. De bevolking van Walcheren in de periode 1795-1940 Na afloop van de jaarvergaderingen van de Heemkundige Kring Walcheren is er al tijd nog genoeg tijd voor een inhoudelijke en wat meer diepgravende bijdrage. Zo ook op donderdag 19 april 2012. Leo Hol- lestelle was gevraagd een lezing te hou den over de demografische ontwikkelingen op Walcheren. Leo is daarvoor bij uitstek de juiste persoon. Hij is archivaris bij het Zeeuws Archief en was in die functie ook projectleider 'digitalisering van de data van oude bevolkingsadministraties'. Bovendien is hij enorm geïnteresseerd in het onder werp demografie. Vanaf de Franse tijd is de overheid steeds meer gaan registreren. De Fransen intro duceerden in 1811 de burgerlijke stand waarmee de registratie van geboorten, huwelijksvoltrekkingen en overlijden van alle inwoners van ons land werd vastge legd. Daarnaast legden de Fransen ook de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 56