m 12 Het mijnenmagazijn aan de oostzijde van het Kanaal door Walcheren bij Veere. (foto Peter Blom) Marine als militair werkman in de mijnen- loods. Soms bleef na het demonteren koperen schrootafval over. Dat nam hij mee naar huis en ik maakte er stoomma- chientjes van. In de oorlog heeft hij nog een jaar in Veere gewerkt. Daarna is hij overgeplaatst naar Vlissingen. Het mijnenmagazijn tot 1940 Het mijnenmagazijn is in 1916 door het mi nisterie van Marine gebouwd. De grote loods en het bijgebouw waren van gewa pend beton opgetrokken zoals de timmer fabriek in Vlissingen. De dienstwoning was van normaal metselwerk. Loods en dienst woning waren half in de dijk gebouwd. De steiger voor de loods was ook uit gewa pend beton vervaardigd. Voor die tijd was dit uniek. Achter de loods, in het veld, la gen bedekt onder een aarden laag twee munitieopslagplaatsen. In 1937 is onder het gebouw een ruimte gemaakt van de zelfde grootte. Ook is toen op de steiger een elektrisch gedreven kraantje geplaatst. Er waren ook twee scheepsdavits met handlier zodat ze ook de mijnen konden laden en lossen wanneer ze zonder elek trische spanning kwamen te zitten. De muiterij op het Nederlandse oorlogs schip De Zeven Provinciën in Nederlands Oost-lndië in februari 1933 zette Neder land op scherp en de regering nam ook in Veere maatregelen tegen mogelijke ter- reuraanvallen. Kort hierop werd rond het gebouw een hek geplaatst. Het ijzerwerk was gemaakt door smid Meijers uit Veere en geplaatst door een aannemer. Daar naast werd ook in dag-en-nachtbewaking voorzien door mariniers uit Vlissingen. Deze mariniers werden iedere morgen af-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 14