Over de grote kunstwaarde van de Onze-Lieve- Vrouwekerk schreef Vogel: "De schoone cirkel vormige zuilen van het middenschip zie plaat 3), het kenmerk van de zoo roemrijke eerste pe riode der Fransche gothiek, waarvan de kapitee- len zoowel door hunne schoone verhoudering der onderdeden als hunne profilering, allen lof verdienen en het verschillend bladwerk zie plaat 4) in al zijne weelde en bevalligheid, het karakter van het Gothisch kapiteel, in techni- schen zin, zoo juist uitdrukt." (ZA, KZGW ZI, II, nrs. 1091-07 en 1091-04) die tegenwoordig wordt gezien als vroege monumentenfotografie) werd dus niet ge bruikt vóór maar juist tegen het behoud en de bescherming van het kerkgebouw door de overheid. In de Middelburgsche Courant lichtte Vogel zijn negatieve advies toe: "Wel wordt men, Veere bezoekende, getroffen door de grootschheid van een gebouw, dat in die omgeving alles beheerscht en men eerjder] zou verwachten in de hoofdstad des Rijks; wel heeft de kleur, zooals die van alle mo numenten uit een ver verleden, iets schil derachtigs en gevoelt men, soms onbe wust, te staan voor eene belangrijke archi tectonische schepping; doch zelden zag ik iets zoo verminkt en heeft het wandalisme zich sterker doen gevoelen als hier."

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2012 | | pagina 23