Over de grote kunstwaarde van de Onze-Lieve-
Vrouwekerk schreef Vogel: "De schoone cirkel
vormige zuilen van het middenschip zie plaat
3), het kenmerk van de zoo roemrijke eerste pe
riode der Fransche gothiek, waarvan de kapitee-
len zoowel door hunne schoone verhoudering
der onderdeden als hunne profilering, allen lof
verdienen en het verschillend bladwerk zie
plaat 4) in al zijne weelde en bevalligheid, het
karakter van het Gothisch kapiteel, in techni-
schen zin, zoo juist uitdrukt." (ZA, KZGW
ZI, II, nrs. 1091-07 en 1091-04)
die tegenwoordig wordt gezien als vroege
monumentenfotografie) werd dus niet ge
bruikt vóór maar juist tegen het behoud en
de bescherming van het kerkgebouw door
de overheid.
In de Middelburgsche Courant lichtte Vogel
zijn negatieve advies toe: "Wel wordt men,
Veere bezoekende, getroffen door de
grootschheid van een gebouw, dat in die
omgeving alles beheerscht en men eerjder]
zou verwachten in de hoofdstad des Rijks;
wel heeft de kleur, zooals die van alle mo
numenten uit een ver verleden, iets schil
derachtigs en gevoelt men, soms onbe
wust, te staan voor eene belangrijke archi
tectonische schepping; doch zelden zag ik
iets zoo verminkt en heeft het wandalisme
zich sterker doen gevoelen als hier."