Nieuwe scheepsramp voor Walchersche kust Berichtgeving over de ramp met de Meerkerk in de Provinciale Zeeuwse Courant van 17 juni 1946. (Zeeuwse Bibliotheek, Krantenbank Zeeland) S.S. „Meerkerk" op mijn geloopen Twaalf vermisten, w.o. twee Middelburgers Deelneming en dankbetuiging In de vergadering van de Raad van Be heer van V.N.S. op 27 juni memoriseerde de voorzitter het verlies van de Meerkerk en van de twaalf mensenlevens. Hij lichtte toe hoe de situatie op dat moment was: er werd gewerkt aan het bergen van een deel van de lading. Over de financiële afwikkeling deelde hij mee dat de Maatschappij een Notice of Abandonment had afgegeven die nog niet door de assuradeuren was geaccepteerd. De verzekerde waarde van de Meerkerk was M .375.000,-. Uit het onderzoek naar de oorzaak van de ramp, dat M00.000,- had gekost, was onder meer gebleken dat er bij het ongeval zeker geen sprake was geweest van drankmisbruik. In een latere vergadering werd meegedeeld dat het total toss-voorstel door de verzekeraars was ge accepteerd. De V.N.S. stuurde een bedankbrief naar de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Red ding van Schipbreukelingen. Naast dank voor de geboden hulp vroeg ze zich af of de reddingsboot van Breskens niet beter in Vlissingen gestationeerd kon worden. Bij de hulp aan de Meerkerk was immers kostbare tijd verloren gegaan omdat de boot vanuit Vlissingen moest worden opge roepen. In Vlissingen zou ook kunnen wor den samengewerkt met het Loodswezen. De Reddingmaatschappij antwoordde ech ter dat de boot aan het begin van de oor log naar Breskens was verplaatst en daar naar tevredenheid functioneerde. Zij deed daar ook dienst voor het onbemande sta tion Cadzand. Bovendien, zo voegde de Reddingmaatschappij eraan toe, was in een noodgeval in de Scheldemonding de reddingboot van Veere ook inzetbaar. Onderzoek Al op 18 juni stelde de Commissaris van het Loodswezen te Vlissingen een onder zoek in. Van het brugpersoneel van de Meerkerk kon niemand meer worden ge hoord, dat was al naar elders vertrokken. Wel werden het machinekamerpersoneel en de stuurmansleerling Leenders ge hoord, maar dat leverde niet veel op. Schipper List en stuurman Roos van loodsboot 15 stuurden een rapport in. De commissaris stuurde zijn bevindingen naar de Inspecteur-Generaal van het Loodswe zen en de Scheepvaartinspectie. De Scheepvaartinspectie nam verklaringen op van kapitein Wijker en stuurman Zwols- man. Op 5 juli behandelde een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart het on geval. Zij achtte "termen aanwezig naar die scheepsramp een onderzoek door den Raad voor de Scheepvaart te doen plaats hebben". Het Nederiandsche vrachtschip „Meerkerk", van de N.V. Ver. Ned. Scheepvaart My roetende 8000 bruto register ton, op weg von Rotterdam via Antwerpen naar Australië, is ln den nacht van Zaterdag op Zondag, ongeveer 10 km. uit do kost, ter hoogte van WwtkapeUe, by do Middens toonbank op een mjjn geloopen. De bemanning, bestaande uit 100 koppen en 14 passagiers, heeft het schip in zinkenden toe stand veriaten en is door den ioodskotter „No. lö" in Vlis singen binnengobracht. De kapitein. Wijken, en enkele leden der bemanning z|jn echter aan boord gebleven. Twaalf leden der bemanning worden evenwel vermist. Zy zijn na de explosie over boord gesprongen. Het *4|n 10 Indo nesiërs en twoe Nederlanders, n.l. do vierde machinist Jansen en de assistent-machinist Verduyn, beiden Middelburger*, die naar «y vernamen, hun eerste zeereis maakten. De vermisten waren Zondagavond nog niet gevonden, zoo dat er vermoedelijk 12 slachtoffers «y» te betreuren.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 13