niet nodig geweest. Ook was de Raad niet te spreken over het feit dat Wijker niet wist dat tussen de boeien HK 4, 5 en Kaloo een driehoek was geveegd. Had hij dat wel geweten, dan had de Meerkerk daar veilig kunnen ankeren. De Raad keurde het eveneens af dat het loodsvaartuig zich niet bevond op de aangewezen kruispost maar enige mijlen daar vandaan. Door het geven van sein JT was de Meerkerk verplicht ge weest een betrekkelijk smal vaarwater, waar stroom en windrichting dwars op stonden, in te varen. Ook meende de Raad dat het beloodsen met een jol te lang duurde, waardoor schepen onnodig lang moesten wachten met alle daaraan verbonden bezwaren. Beloodsing met een motorboot zou veel beter zijn geweest. De huidige situatie Het wrak van de Meerkerk rust nog altijd op de zeebodem. Door erosie door zeewa ter en door de constante stroming is het wrak in de loop der jaren uit elkaar geval len. Het is nu een object dat door duikers van de Wrakduikstichting De Roompot, tij dens een duik van gemiddeld een uur, één a twee keer per seizoen wordt bezocht. Dat gebeurt bij kentering van het tij, dan staat er de minste stroming. Men maakt daarbij gebruik van een eigen schip, de Karin Rose. Bij en in het wrak worden vaak vondsten gedaan, vooral na storm, als de bodem is omgewoeld. Soms worden er aardige voor werpen aangetroffen, bijvoorbeeld jenever kruiken. De duikers constateren wel ach teruitgang van het wrak: tien jaar geleden konden ze nog over de dekken zwemmen, nu resteert alleen nog een hoop verwron gen ijzer. Tot slot De ramp met de Meerkerk was domme pech. Het schip was op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Twaalf mensen verloren het leven. Dankzij het optreden van kapitein Wijker en zijn officieren bleef het aantal slachtoffers relatief beperkt. Door loodsboot 15 en de reddingboten uit Breskens en Veere werd adequate hulp verleend. Staaltjes van goed zeeman schap! Jules Braat Geraadpleegde bronnen Gemeentearchief Rotterdam: - Archief Rotterdamse Lloyd, met daarin een deel van het V.N.S.-archief. - Archief Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen. Gemeentearchief Schiedam: - Archief Waterschout, monsterrollen. Gemeentearchief Vlissingen: - Politiedag-lnachtrapport, juni 1946. Tuchtcollege voor de Scheepvaart, Amsterdam: - dossier Meerkerk. Krantenbank Zeeland: - diverse kranten uit die periode. Wrakduikstichting De Roompot, Middelburg: - inlichtingen over huidige toestand van de Meerkerk. Literatuur: - Cor Heijkoop, 'D'n Wasschappelsen Engel. Twee eeuwen scheepsstrandingen om en nabij Westkapelle', uitg. ADZ, Vlissingen 2000.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 15