niet nodig geweest. Ook was de Raad niet
te spreken over het feit dat Wijker niet wist
dat tussen de boeien HK 4, 5 en Kaloo
een driehoek was geveegd. Had hij dat wel
geweten, dan had de Meerkerk daar veilig
kunnen ankeren. De Raad keurde het
eveneens af dat het loodsvaartuig zich niet
bevond op de aangewezen kruispost maar
enige mijlen daar vandaan. Door het geven
van sein JT was de Meerkerk verplicht ge
weest een betrekkelijk smal vaarwater,
waar stroom en windrichting dwars op
stonden, in te varen. Ook meende de
Raad dat het beloodsen met een jol te
lang duurde, waardoor schepen onnodig
lang moesten wachten met alle daaraan
verbonden bezwaren. Beloodsing met een
motorboot zou veel beter zijn geweest.
De huidige situatie
Het wrak van de Meerkerk rust nog altijd
op de zeebodem. Door erosie door zeewa
ter en door de constante stroming is het
wrak in de loop der jaren uit elkaar geval
len. Het is nu een object dat door duikers
van de Wrakduikstichting De Roompot, tij
dens een duik van gemiddeld een uur, één
a twee keer per seizoen wordt bezocht.
Dat gebeurt bij kentering van het tij, dan
staat er de minste stroming. Men maakt
daarbij gebruik van een eigen schip, de
Karin Rose.
Bij en in het wrak worden vaak vondsten
gedaan, vooral na storm, als de bodem is
omgewoeld. Soms worden er aardige voor
werpen aangetroffen, bijvoorbeeld jenever
kruiken. De duikers constateren wel ach
teruitgang van het wrak: tien jaar geleden
konden ze nog over de dekken zwemmen,
nu resteert alleen nog een hoop verwron
gen ijzer.
Tot slot
De ramp met de Meerkerk was domme
pech. Het schip was op de verkeerde tijd
op de verkeerde plaats. Twaalf mensen
verloren het leven. Dankzij het optreden
van kapitein Wijker en zijn officieren bleef
het aantal slachtoffers relatief beperkt.
Door loodsboot 15 en de reddingboten uit
Breskens en Veere werd adequate hulp
verleend. Staaltjes van goed zeeman
schap!
Jules Braat
Geraadpleegde bronnen
Gemeentearchief Rotterdam:
- Archief Rotterdamse Lloyd, met daarin een
deel van het V.N.S.-archief.
- Archief Zuid-Hollandsche Maatschappij tot
Redding van Schipbreukelingen.
Gemeentearchief Schiedam:
- Archief Waterschout, monsterrollen.
Gemeentearchief Vlissingen:
- Politiedag-lnachtrapport, juni 1946.
Tuchtcollege voor de Scheepvaart, Amsterdam:
- dossier Meerkerk.
Krantenbank Zeeland:
- diverse kranten uit die periode.
Wrakduikstichting De Roompot, Middelburg:
- inlichtingen over huidige toestand van de
Meerkerk.
Literatuur:
- Cor Heijkoop, 'D'n Wasschappelsen Engel.
Twee eeuwen scheepsstrandingen om en nabij
Westkapelle', uitg. ADZ, Vlissingen 2000.