Johannes Joosse als taxichauffeur in een Chevrolet van 1929, Nieuw- en Sint Joosland, 1932. (foto: coll. Autobedrijf Joosse, Vlissin- gen) aan auto's, motorfietsen en landbouwtrac- toren en van lieverlee groeide de fietsen- zaak uit tot een volwaardig garagebedrijf. Hij heeft mij ooit eens verteld dat hij graag aan T-Fordjes sleutelde, vaak tot 's avonds laat. Rijk trouwde in 1950 met Neeltje Ovaa (1927) uit Ritthem. Ze kwamen te wonen in een huisje aan de Postweg, links van de oude garage, en kregen drie kinderen: twee jongens, Johan en Piet, en een meis je, Heieen. Neeltje (Nel): "Daar hebben we ongeveer acht jaar gewoond, toen betrok ken we een nieuw huis naast de nieuwe garage. Het leek wel een paleisje. In het begin werkte Rijk vaak tot laat in de avond aan auto's. Jij hebt hem altijd als een man in een pak gekend, maar in het begin was dat anders, hoor. Toen liep hij gewoon in een overall en op klompen." Nel herinnert zich nog een treffend voor val. "Vrachtrijder Laurens Joosse had een kapotte vrachtauto. Die moest 's avonds gerepareerd worden want de volgende dag moest hij er weer mee op pad. Rijk ging zelf aan de slag, maar hij viel onder die vrachtauto op zijn ligmat in slaap. Laurens kwam rond middernacht eens kijken of zijn wagen al klaar was en trof Rijk daar sla pend aan. Hij schudde 'm wakker en maakte 'm fijntjes duidelijk dat z'n auto over een paar uur rijklaar moest zijn." "Mijn schoonvader Johannes had veel hob by's. Hij was lid van twee muziekkorpsen. Ik heb hem nooit zien oefenen; hij kon dat gewoon, muziek spelen. Rijk had geen hobby's, die had enkel zijn garage en au to's." Garage Joosse In 1950 werd Rijk Joosse medefirmant in de zaak van zijn vader. De locatie aan de Postweg werd al spoedig te klein en er werd uitgekeken naar een nieuwe, grotere locatie. Die werd gevonden tegenover de vroegere burgemeesterswoning. Ik herin ner me nog goed dat die nieuwe garage in aanbouw was. 's Zondagsmiddags gingen we altijd naar opoe en opa aan de Rijks weg in Nieuwland, op de fiets met het hele gezin, de kinderen achterop bij vader en moeder. Elke week zagen we dat de bouw van de garage weer een stukje was gevor derd. Dat was omstreeks 1956/'57. Rijk was nauw betrokken bij de bouwplannen en heeft zelf de tekeningen en de sterkte berekeningen gemaakt. Hij had daar na tuurlijk een opleiding voor gevolgd. Voor de bouw hoefden geen palen geheid te wor-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 22