Johannes Joosse als taxichauffeur in een
Chevrolet van 1929, Nieuw- en Sint Joosland,
1932. (foto: coll. Autobedrijf Joosse, Vlissin-
gen)
aan auto's, motorfietsen en landbouwtrac-
toren en van lieverlee groeide de fietsen-
zaak uit tot een volwaardig garagebedrijf.
Hij heeft mij ooit eens verteld dat hij graag
aan T-Fordjes sleutelde, vaak tot 's avonds
laat.
Rijk trouwde in 1950 met Neeltje Ovaa
(1927) uit Ritthem. Ze kwamen te wonen in
een huisje aan de Postweg, links van de
oude garage, en kregen drie kinderen:
twee jongens, Johan en Piet, en een meis
je, Heieen. Neeltje (Nel): "Daar hebben we
ongeveer acht jaar gewoond, toen betrok
ken we een nieuw huis naast de nieuwe
garage. Het leek wel een paleisje. In het
begin werkte Rijk vaak tot laat in de avond
aan auto's. Jij hebt hem altijd als een man
in een pak gekend, maar in het begin was
dat anders, hoor. Toen liep hij gewoon in
een overall en op klompen."
Nel herinnert zich nog een treffend voor
val. "Vrachtrijder Laurens Joosse had een
kapotte vrachtauto. Die moest 's avonds
gerepareerd worden want de volgende dag
moest hij er weer mee op pad. Rijk ging
zelf aan de slag, maar hij viel onder die
vrachtauto op zijn ligmat in slaap. Laurens
kwam rond middernacht eens kijken of zijn
wagen al klaar was en trof Rijk daar sla
pend aan. Hij schudde 'm wakker en
maakte 'm fijntjes duidelijk dat z'n auto
over een paar uur rijklaar moest zijn."
"Mijn schoonvader Johannes had veel hob
by's. Hij was lid van twee muziekkorpsen.
Ik heb hem nooit zien oefenen; hij kon dat
gewoon, muziek spelen. Rijk had geen
hobby's, die had enkel zijn garage en au
to's."
Garage Joosse
In 1950 werd Rijk Joosse medefirmant in
de zaak van zijn vader. De locatie aan de
Postweg werd al spoedig te klein en er
werd uitgekeken naar een nieuwe, grotere
locatie. Die werd gevonden tegenover de
vroegere burgemeesterswoning. Ik herin
ner me nog goed dat die nieuwe garage in
aanbouw was. 's Zondagsmiddags gingen
we altijd naar opoe en opa aan de Rijks
weg in Nieuwland, op de fiets met het hele
gezin, de kinderen achterop bij vader en
moeder. Elke week zagen we dat de bouw
van de garage weer een stukje was gevor
derd. Dat was omstreeks 1956/'57. Rijk
was nauw betrokken bij de bouwplannen
en heeft zelf de tekeningen en de sterkte
berekeningen gemaakt. Hij had daar na
tuurlijk een opleiding voor gevolgd. Voor de
bouw hoefden geen palen geheid te wor-