19 den. Nieuw- en Sint Joosland ligt op een zandplaat, hard genoeg om er een garage op te kunnen bouwen. De enorm grote horizontale schuifdeuren waren een noviteit. Volgens aannemers kon dat niet, het dak zou boven de over spanning inzakken. Maar Rijk had zelf de sterkteberekeningen gemaakt en volgens hem kon het wel. De bouw ging door, de garage staat er nog steeds en er is nog nooit iets ingestort of zelfs maar verzakt. Het volgende heeft Rijk mij ook eens ver teld. "We waren al aan het bouwen, maar omdat er nog geen bouwvergunning was afgegeven moest er ineens met de bouw gestopt worden." Burgemeester mr. F.S.K.J. graaf Van Randwijck ging speciaal naar Den Haag om ervoor te zorgen dat de bouw door kon gaan. Rijk: "Dat was er nog een van de oude adel, die kregen al die burgemeestersbaantjes toegewezen. Maar hij kon in Den Haag wél een deur intrap pen. Hij kwam 's avonds terug met de boodschap: 'Riek, verder bouwen!'" In die tijd van economische voorspoed en weder opbouw kon dat kennelijk allemaal nog op die manier. De nieuwe garage was voor die tijd erg modern. Er werd bijvoorbeeld niet meer gewerkt met smeerputten, maar er werd een nieuwe hefbrug - ook wel smeerbrug genoemd - in aangebracht. Later kwamen er nog meer van die smeerbruggen in de werkplaats. De nieuwe garage werd op 27 juli 1957 door de burgemeester ge opend. Toenemend autobezit Toen de nieuwe garage eenmaal was be trokken, werden de Joosses dealer van het Franse automerk Peugeot en van het Zweedse vrachtwagenmerk Scania Vabis. Toen mijn vader in 1960 van paardentrac- tie overging op vrachtauto's kocht hij meni ge vrachtauto via Rijk Joosse. Het waren altijd tweedehandsjes met zeven ton laad vermogen. Ik herinner me dat Rijk op een zaterdagmiddag eens een Opel Blitz kwam brengen. Dat was een tweetonnertje en mijn vader kocht het voornamelijk om er Burgemeester Van Randwijck opent de garage door de hefbrug in werking te stellen. Nieuw en Sint Joosland, 27 juli 1957. (foto: coll. Autobedrijf Joosse, Vlissingen) bloem voor de bakkers in Middelburg mee te kunnen rondbrengen. Eind jaren vijftig verrezen er rechts naast de garage twee woningen. In de linkerwo ning kwam het gezin van Rijk en Nel te wonen, in de rechter Rijks ouders Johan nes en Leuntje. Het was daar aan tafel dat ik mijn brommer kocht en ook afrekende. De toenemende welvaart leidde tot meer autobezit, meer verkoop en onderhoud en ook meer service aan de klanten. In janu ari 1962 werd het bedrijf door Rijk alleen

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 23