26 met de manier waarop de vijver is ge vormd (zodat de golvende zichtas haaks op het gebouw domineert), doet denken aan het aan Zocher toegeschreven ont werp voor het huis Voorlinden te Wasse naar, maar ook aan een aan hem toege schreven ontwerp voor Toorenvliedt.8 Met hetzelfde gemak kunnen echter relaties Detail van een door Numan in 1793 vervaar digde aquarel van het huis Velserbeek, met cen traal een toen pas gebouwde brug die gesierd wordt met Romeins aandoende zuilbasementen. Deze brug heeft een sterke gelijkenis met de oude Romeinse brug bij Westhove. worden gelegd met werken van, of werken toegeschreven aan, Pieter Schuppens. Er is ook wel geopperd dat beiden hebben samengewerkt, concreet bij het ontwerp van de tuin van het kasteel Ter Hooge (omstreeks 1806).9 Hoe heeft de Romeinse brug er in de ne gentiende eeuw of de late achttiende eeuw uitgezien? Vroeg-twintigste-eeuwse an sichtkaarten en foto's tonen een brug met een waterdoorgang die (veel) breder is dan tegenwoordig het geval is. Op de oude foto's is een brede, minder spitse boog te zien. De boogvorm past beter bij het land- schapsontwerp waarin vloeiende lijnen een belangrijke rol spelen.10 In de basis is de brug sterk gelijkend op de brug die werd gepresenteerd in het Magazijn der tuinsie raden. Dit voorbeeldenboek kwam aan het begin van de negentiende eeuw, eerst in de vorm van katernen, op de markt. Het diende ter inspiratie van opdrachtgevers en tuinontwerpers.11 Pylonen Op de oude foto's is de brug overwoekerd door klimop of een soortgelijke plant. Daar door is niet op iedere foto te zien dat de brug in het midden zogenaamde pylonen heeft.12 De aard van deze pylonen is door de overwoekering niet precies te duiden. Wel is op te merken dat het metselwerk van de pylonen globaal dezelfde kenmer ken vertoont als het metselwerk van de brug en dat de pylonen ongeveer een me ter hoog zijn. Op enkele foto's lijkt de over woekering het zicht te ontnemen op min der hoge pylonen aan de uiteinden van de balustraden. Hoe zijn de pylonen te duiden? Op het eerste gezicht is de toepassing van pylo nen in sterk contrast met de vloeiende lij nen die zo karakteristiek zijn voor de land schapstuinen rond 1800. Men zou op basis daarvan zelfs kunnen twijfelen aan de oor spronkelijkheid van de pylonen. Deze twij fel wordt echter weggenomen wanneer men bekend raakt met een vijverbrug die bij het huis Velserbeek (bij Velsen) heeft gestaan. De kunstenaar Numan heeft in 1793 een aquarel gemaakt waarop de brug bij het huis Velserbeek is afgebeeld. Die brug lijkt bijzonder sterk op de brug bij Westhove zoals we deze kennen van oude foto's. De vijverbrug van Velserbeek heeft een rond (of beter: licht ovaal) gebogen waterdoorgang en wordt gesierd door pylo-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 30