43 joodse mannen van dertien jaar of ouder aanwezig zijn. In 1654 groeide de joodse gemeente in Middelburg doordat Nederland haar kolo nie Nieuw-Holland in Brazilië verloor en een aantal Portugese Joden uit die kolonie naar Middelburg kwam. De kerkenraad van Middelburg reageerde op de komst van die den zich tot het jodendom te bekeren. In 1658 tikte de kerkenraad een aantal lid maten van haar eigen kerk op de vingers, omdat zij uit nieuwsgierigheid bij een be snijdenis waren geweest. Twee jaar later was er in de kerkenraad opnieuw consternatie. Men had vernomen dat een jodin was getrouwd met de half- i' vnecntc cHaoube liet lift Uit#. V. B, den Boer, Middelburg: joden en verzocht het stadsbestuur toch vooral waakzaam te zijn, "tot eere van hare stad en bewaring der zuivere gereformeer de religie". Ze vond het goed dat zij in Mid delburg kwamen wonen, mits niet in te gro ten getale. Het stadsbestuur van Middelburg gaf de Portugese Joden in 1655 toestemming bui ten de Seyspoort een begraafplaats6 aan te leggen aan een steeg die de naam Jo- dengang kreeg. De kerkenraad volgde de joden met argus ogen. Ze was bang dat een Engels meisje, dat in 1656 bij een jood op de Dwarskaai was komen wonen, gedwongen zou wor- Het gemeentehuis van Koudekerke omstreeks 1900. Het poortje links gaf toegang tot de 'Smouzegank'. (prentbriefkaart F. den Boer, Zeeuwse Bibliotheek, Beeldbank Zeeland, re- cordnr. 9903) broer van haar vader. De kerkenraad stel de een onderzoek in en inderdaad bleek dat een dochter van Pinto met diens half broer was getrouwd. Vervolgens werd het stadsbestuur gevraagd dit soort huwelijken te verbieden en de kerkenraad stelde voor dat de joden voortaan ondertrouw zouden doen voor de kerkenraad. Het stadsbe stuur ging hier niet op in.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 51