Nieuwe uitgaven 'k heleze Nostalgie Jan Simonse fotografeert al zijn leven lang in Vlissingen en Middelburg de stad en zijn bewoners, maar trad met dit werk pas en kele jaren geleden naar buiten. Vroege fo to's van hem zijn bijvoorbeeld te vinden in Piekboek. 40 jaar de Piek in Vlis singen, 1970-2010. Enkele van die foto's treft de lezer ook in het on langs verschenen fotoboek over Vlissingen aan. In de twee foto boeken van Jan Simonse die eind vorig jaar verschenen, is een hon derdtal zwart-witfoto's van Middel burg en Vlissingen in de jaren ze ventig verzameld. Het Vlissingse boek werd van een inleiding voor zien door gemeentearchivaris Ad Tramper. De teksten zijn van de hand van Anton Tanghe. In het Middelburgse boek verzorgde Rob van Hese inleiding en teksten. Van Hese is literair Middelburger en kenner van het uitgaansleven van destijds. Hoewel er bewust voor is gekozen zo weinig mogelijk tekst te gebruiken en de foto's hun eigen ver haal te laten vertellen, mist de lezer in bei de boeken toch tekstuele ondersteuning. De bijschriften zijn namelijk wel erg karig. Zo ontbreekt bij de concertfoto's zelfs een datum, hetgeen toch wel evident is. Het eerste deel van het Middelburgboek toont een stad waarin nog industrieën als de Vitrite en ijzergieterij Boddaert geves tigd zijn. Waar ondanks de status van mo- numentenstad meer is afgebroken dan ge restaureerd. Verstilde, soms naargeestige beelden, van een dode stad in verval, maar dat is schijn. Zodra halverwege u steeds meer mensen voor de lens verschij nen blijkt Middelburg een van cultuur brui sende stad, waar auto's nog door winkel straat de Lange Delft rijden. Gelukkig blij ven sommige dingen altijd bestaan, zoals de barlichtjes van café Seventy Seven; die hangen er nog altijd. De thematische opbouw van het Middelburgboek ontbreekt in het Vlissingenboek. Daarnaast is de kwaliteit van de foto's in het eerstgenoemde boek simpelweg beter. In het Vlissingenboek, dat overigens ook deels foto's uit de jaren tachtig herbergt, zien we een grauwe industriestad waarbij op elke panoramafoto de kranen van scheepswerf De Schelde het stadsbeeld domineren. Er zijn fo to's van de boulevard waar een storm als kijkspel wordt ervaren en de voorhaven onder water loopt. Verder zijn er foto's van het havengebied, concerten en pro minente figuren uit het uitgaans leven, zoals Rinus de Streaker. Of ziet de lezer een viskar op de Nieuwen- dijk staan (die wel heel erg vies blijkt), met een verkoopster in streekdracht. Hoewel de stadsgezichten twee steden la ten zien die worstelen om de tragedie van de oorlog achter zich te laten (een half on bebouwde boulevard, onbewoonbare pan den in Middelburg), hetgeen pas in het daaropvolgende decennium zou lukken, zijn het wat mij betreft vooral de foto's waarop we het straatleven of liever de jeugdcultuur van binnenuit zien die deze fotoboeken boeiend maken. Want Simonse is niet de fotograaf die ons van buitenaf

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 53