56
Luchtfoto uit 1925. Duidelijk te zien zijn het
Dokje van Perry, linksonder het Van Dishoeck-
huis en aan de overkant naast de machinefa
briek het Beeldenhuis. (Gemeentearchief Vlis-
singen, FA 6265)
bewees dat De Schelde heel zorgvuldig
met de eigen archieven is omgegaan.
Uniek is het feit dat naast tienduizenden
foto's, waarvan vele op glasplaat, alle con
tracten en alle tekeningen (minstens
4.000) bewaard zijn gebleven. Voor mari
tiem historici een gouden bron.
De Schelde was ook een complete werf. Er
van de negentiende eeuw. De werf be
schikte over twee grote en twee kleine
kappen. Handig, ook om de marinebouw
aan het oog te onttrekken. Een van de
overkappingen zou later de timmerwerk
plaats huisvesten.
Het tweede schip, een stoomschoener
(1877), werd gebouwd in opdracht van de
Marine voor het Loodswezen. Stoom had
toen nog de toekomst. Nog voor het einde
van de eeuw zou De Schelde voor de Ma
rine een aantal torpedoboten bouwen en
twee pantserschepen, de kruisers Evert-
sen en Zeeland. Een derde pantserschip,
de kruiser Noord-Brabant, werd in 1900
opgeleverd.
De Marine was voor De Schelde een be
langrijke maar niet de enige opdrachtge
ver, gelet op de vele civiele opdrachten die
zij in de loop der jaren wist te verwerven.
De Schelde was dan ook een innovatief en
ondernemend bedrijf. In het begin van de
werden niet alleen casco's gebouwd, maar
ook de machines en ketels. De timmerfa
briek zorgde voor het interieur, inclusief
meubilair van hoge kwaliteit. Het eerste
schip dat De Schelde bouwde (1876) was
een houten vissloep, De Zeeuw. De Zeeuw
werd gebouwd onder een van de houten
kappen die nog resteerden uit het begin