56 Luchtfoto uit 1925. Duidelijk te zien zijn het Dokje van Perry, linksonder het Van Dishoeck- huis en aan de overkant naast de machinefa briek het Beeldenhuis. (Gemeentearchief Vlis- singen, FA 6265) bewees dat De Schelde heel zorgvuldig met de eigen archieven is omgegaan. Uniek is het feit dat naast tienduizenden foto's, waarvan vele op glasplaat, alle con tracten en alle tekeningen (minstens 4.000) bewaard zijn gebleven. Voor mari tiem historici een gouden bron. De Schelde was ook een complete werf. Er van de negentiende eeuw. De werf be schikte over twee grote en twee kleine kappen. Handig, ook om de marinebouw aan het oog te onttrekken. Een van de overkappingen zou later de timmerwerk plaats huisvesten. Het tweede schip, een stoomschoener (1877), werd gebouwd in opdracht van de Marine voor het Loodswezen. Stoom had toen nog de toekomst. Nog voor het einde van de eeuw zou De Schelde voor de Ma rine een aantal torpedoboten bouwen en twee pantserschepen, de kruisers Evert- sen en Zeeland. Een derde pantserschip, de kruiser Noord-Brabant, werd in 1900 opgeleverd. De Marine was voor De Schelde een be langrijke maar niet de enige opdrachtge ver, gelet op de vele civiele opdrachten die zij in de loop der jaren wist te verwerven. De Schelde was dan ook een innovatief en ondernemend bedrijf. In het begin van de werden niet alleen casco's gebouwd, maar ook de machines en ketels. De timmerfa briek zorgde voor het interieur, inclusief meubilair van hoge kwaliteit. Het eerste schip dat De Schelde bouwde (1876) was een houten vissloep, De Zeeuw. De Zeeuw werd gebouwd onder een van de houten kappen die nog resteerden uit het begin

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 64