"U stuurt een gevaarlijke koers!"
Het vergaan van het stoomschip Meerkerk
Ss Meerkerk ligt onder stoom, circa 1919. (foto:
www.vns-voe.nl)
Ss Meerkerk
Juni 1946. De Tweede Wereldoorlog was
ruim een jaar voorbij. Walcheren was druk
bezig met de wederopbouw. Toch vielen
daar nog geregeld slachtoffers door ach
tergebleven explosieven. Ook op zee was
het bij lange na nog niet veilig, zoals uit
het vervolg zal blijken.
Het stoomschip Meerkerk, een vracht-/
passagiersschip van 7.995 bruto register-
ton, werd in 1916 te Vegesack (bij het Duit
se Bremen) gebouwd en voer aanvankelijk
onder de naam Nienburg. Het schip werd
in 1919 uitgeleverd aan Groot-Brittannië
en ging in 1921 alsTamora varen voor de
David Steamship Company. In datzelfde
jaar werd het schip overgenomen door de
N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheep
vaartmaatschappij (V.N.S.) en herdoopt in
Meerkerk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog
voer het schip voor de geallieerden, na de
bevrijding keerde het in Nederland terug.
Bij Wilton-Fijenoord
Aan onderhoud was tijdens de oorlog niet
veel gedaan, daarom besloot de V.N.S. de
Meerkerk in 1946 bij de werf Wilton-Fijen
oord in Schiedam te laten opknappen.
In het voorjaar arriveerde het schip bij de
werf. Er vond een grondige inspectie plaats
waarbij experts van de Scheepvaartinspec
tie, Lloyd's en het Stoomwezen betrokken
waren. Ketels, machines, stoomleidingen
en tanks werden nagekeken en defecte
onderdelen vervangen. Niets werd over het
hoofd gezien. Op 12 april werd de Meer
kerk gedokt en werden onder andere huid,
roer en schroefas gecontroleerd. Er bleek
nogal wat bodemschade te zijn, reparatie
daarvan zou enige tijd vergen. Wilton had
het dok echter nodig voor een ander schip
en daarom werd weer uitgedokt. Aan de