"U stuurt een gevaarlijke koers!" Het vergaan van het stoomschip Meerkerk Ss Meerkerk ligt onder stoom, circa 1919. (foto: www.vns-voe.nl) Ss Meerkerk Juni 1946. De Tweede Wereldoorlog was ruim een jaar voorbij. Walcheren was druk bezig met de wederopbouw. Toch vielen daar nog geregeld slachtoffers door ach tergebleven explosieven. Ook op zee was het bij lange na nog niet veilig, zoals uit het vervolg zal blijken. Het stoomschip Meerkerk, een vracht-/ passagiersschip van 7.995 bruto register- ton, werd in 1916 te Vegesack (bij het Duit se Bremen) gebouwd en voer aanvankelijk onder de naam Nienburg. Het schip werd in 1919 uitgeleverd aan Groot-Brittannië en ging in 1921 alsTamora varen voor de David Steamship Company. In datzelfde jaar werd het schip overgenomen door de N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheep vaartmaatschappij (V.N.S.) en herdoopt in Meerkerk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog voer het schip voor de geallieerden, na de bevrijding keerde het in Nederland terug. Bij Wilton-Fijenoord Aan onderhoud was tijdens de oorlog niet veel gedaan, daarom besloot de V.N.S. de Meerkerk in 1946 bij de werf Wilton-Fijen oord in Schiedam te laten opknappen. In het voorjaar arriveerde het schip bij de werf. Er vond een grondige inspectie plaats waarbij experts van de Scheepvaartinspec tie, Lloyd's en het Stoomwezen betrokken waren. Ketels, machines, stoomleidingen en tanks werden nagekeken en defecte onderdelen vervangen. Niets werd over het hoofd gezien. Op 12 april werd de Meer kerk gedokt en werden onder andere huid, roer en schroefas gecontroleerd. Er bleek nogal wat bodemschade te zijn, reparatie daarvan zou enige tijd vergen. Wilton had het dok echter nodig voor een ander schip en daarom werd weer uitgedokt. Aan de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 7