NOORD KINDER
Havendorp, dat lag aan de kop van de Bui
tenhaven in Vlissingen. Het buurtje be
stond uit noodwoningen van na de Tweede
Wereldoorlog en had, hoewel het een stuk
je Vlissingen was, een geheel eigen karak
ter, met een eigen kerk en schooltje. Thans
is er op die plek een grindwasserij.
Willem begon in 1955 als jong matroosje
tion gemeld was om te bunkeren moest ik
mensen porren voor het bunkeren van ko
len, ook kraanpersoneel en kolentrem-
mers. De SHV had toen één eigen sleep
boot, de Van Woelderen. Ook die beman
ning moest er zijn. Ik had dan een hele lijst
met namen. Met een paar dubbeltjes op
zak belde ik dan de mensen die telefoon
Nr. 12 Noord Hinder zoals ze er thans als mu
seumschip hij ligt. Gelukkigsamen met Nr. 10
Texel, behouden voor het nageslacht. Hellevoet-
sluis, 19 maart 2009. (foto A.R. Koppejan)
op het sleep- en pompbootje Balder van
de SHV (Steenkolen Handelsvereniging) in
Vlissingen. De SHV had daar een bunker
station voor kolen en olie. Na twee jaar
werd hij 'vletjongen' op de Loki, waarmee
personeel naar en van de bakken en kra
nen werd vervoerd. Ook haalde hij doua
neambtenaren en loodsen op.
Willem: "Als er een boot bij het loodssta-
hadden. Degenen die geen telefoon had
den moest ik aan huis waarschuwen. Dan
fietste ik naar Ritthem, Souburg, Middel
burg en Vlissingen. In die jaren werden er
nog veel kolen gebunkerd door Franse
trawlers onderweg naar IJsland en door
Russische en Turkse koopvaardijschepen."
Op een gegeven moment werd Willem
overgeplaatst naar Rotterdam en ging hij
op de binnenvaarttankers van de SHV va
ren.
Naar het loodswezen
Willem stapte rond 1963 over naar het