15 Lichtschip Noord Hinder, ca. 1930. Tien be manningsleden. De elfde nam waarschijnlijk de foto. De man in het midden, in het witte hemd met bretels, is Huib Ribbens. De anderen zijn onbekend, (foto coll. P. A. Reinderts) buiten op post, om zeeschepen van lood sen te voorzien." Toen Willem nog reservematroos was, werd hij gevraagd in dienst te komen bij de kustverlichting, voor het controleren van lichtbakens in Zeeland. Na deze periode kreeg hij een vaste aanstelling als matroos op de loodskotters Fomalhaut en Spica. Na een ongeval op de Fomalhaut mocht hij niet meer varen en werd hem gevraagd een maquette te bouwen van Zeeland, met de loop van de zeegaten, de betonning, de kustverlichting en dergelijke, voor promo tiedoeleinden. FHet is niet duidelijk waar die maquette is gebleven. Willem: "Het loodswezen was intussen DGSM geworden, en daar zat Rijkswater staat ook bij. Ik werd toen uitgeleend aan Rijkswaterstaat en werd sluiswachter in Kats, Hansweert, Wemeldinge en de Kreekrak. In 2001 ging ik met pensioen. Ik was toen zestig." Foutje Ambro Dobbenga: "In 1978, voordat ik as pirant-loods werd, heb ik nog een paar keer twee weken op de Noord Hinder afge lost als stuurman. De Noord Hinder was een belangrijk weerstation van het KNMI en daarom moesten we elk uur een weer bericht via de radiotelefonie (voor de VHF was het te ver) naar het station in Vlissin- gen sturen. Voor zichtberichten keken we gewoon naar boeien die in zicht waren. Niet ver van ons vandaan lag de wrakboei van de Birkenfels, waarvan de afstand tot ons schip bij ons bekend was. Het groot vervang was altijd op een dinsdag. Je be grijpt dat we voor die dag geen al te slech-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 21