15
Lichtschip Noord Hinder, ca. 1930. Tien be
manningsleden. De elfde nam waarschijnlijk de
foto. De man in het midden, in het witte hemd
met bretels, is Huib Ribbens. De anderen zijn
onbekend, (foto coll. P. A. Reinderts)
buiten op post, om zeeschepen van lood
sen te voorzien."
Toen Willem nog reservematroos was,
werd hij gevraagd in dienst te komen bij de
kustverlichting, voor het controleren van
lichtbakens in Zeeland. Na deze periode
kreeg hij een vaste aanstelling als matroos
op de loodskotters Fomalhaut en Spica.
Na een ongeval op de Fomalhaut mocht hij
niet meer varen en werd hem gevraagd
een maquette te bouwen van Zeeland, met
de loop van de zeegaten, de betonning, de
kustverlichting en dergelijke, voor promo
tiedoeleinden. FHet is niet duidelijk waar die
maquette is gebleven.
Willem: "Het loodswezen was intussen
DGSM geworden, en daar zat Rijkswater
staat ook bij. Ik werd toen uitgeleend aan
Rijkswaterstaat en werd sluiswachter in
Kats, Hansweert, Wemeldinge en de
Kreekrak. In 2001 ging ik met pensioen. Ik
was toen zestig."
Foutje
Ambro Dobbenga: "In 1978, voordat ik as
pirant-loods werd, heb ik nog een paar
keer twee weken op de Noord Hinder afge
lost als stuurman. De Noord Hinder was
een belangrijk weerstation van het KNMI
en daarom moesten we elk uur een weer
bericht via de radiotelefonie (voor de VHF
was het te ver) naar het station in Vlissin-
gen sturen. Voor zichtberichten keken we
gewoon naar boeien die in zicht waren.
Niet ver van ons vandaan lag de wrakboei
van de Birkenfels, waarvan de afstand tot
ons schip bij ons bekend was. Het groot
vervang was altijd op een dinsdag. Je be
grijpt dat we voor die dag geen al te slech-