16
te weerberichten doorgaven, want dan
kwam de tonnenlegger niet met de aflos-
ploeg. Die mannen gingen er dan namelijk
bij voorbaat al vanuit dat het vanwege de
zeegang niet zou lukken om de bemanning
met de jol over te zetten.
"Op het vuurschip werd altijd goed uitkijk
gehouden, vooral tijdens mistperiodes. In
Waarschijnlijk lichtschip Nr. 8 Maas op positie
Noord Hinder, ca. 1970. Linksboven stuurman
Alex Haarsma, rechtsonder zittend kapitein E.
Roobol. De andere personen zijn KNMI'ers.
(foto coll. A. Haarsma)
zulke periodes was er altijd wel een kapi
tein van een zeeschip die voor alle zeker
heid de naam Noord Hinder op de zijkant
van het lichtschip wilde lezen en ons daar
om rakelings passeerde. Zo'n schip kwam
voor ons dan geheel onverwacht uit de
mist opduiken omdat onze radar af stond!
Deze kon ook niet bijstaan, omdat we een
racon-baken" voor de scheepvaart waren.
De uitzending van dat racon-karakter had
een slechte invloed op onze radar. Ook tij
dens groot vervang ging de radar van de
tonnenlegger even af.
"Op zeevogels oefende het lichtschip ook
grote aantrekkingskracht uit. Soms zag het
dek wit van de vogelstront.
"Er werd ook verteld - zelf heb ik dit voor
val niet meegemaakt - dat er eens een
schip bij het lichtschip afstopte. Die weet
zeker niet waar hij is, dacht de kapitein van
het lichtschip. De jol werd gestreken en de
kapitein en enkele bemanningsleden gin
gen gewapend met een zeekaart naar het
stilliggende schip. De kapitein klom aan
boord via de loodsladder diemnen al had
laten zakken, en nauwelijks was hij aan
dek of... het schip zette er de volle vaart in
richting Rotterdam. Dachten ze op dat
schip dat ze de loods voor Rotterdam aan
boord hadden genomen!"
Misthoorn
Alex Haarsma (1933) is afkomstig van
Zierikzee. Zijn grootouders van vaders kant
waren Friezen. Zijn vader ging naar de
koopvaardij en werd later rijksloods in Zie
rikzee waar hij - volgens Alex - niet echt
veel te doen had. Tijdens de oorlog was
vader Haarsma vijf jaar weg; tijdens kon
vooivaren werd hij maar liefst drie keer ge
torpedeerd, en alle keren overleefde hij.
Na de oorlog pakte hij de functie van rijks-
loods weer op, maar toen in Vlissingen.
Alex zelf kwam in 1957, na een paar jaar
kustvaart, als matroos op de Noord Hinder.
Een korte periode, van ongeveer 1961 tot
1965, deed hij dienst op de Texel. De mulo
had hij niet afgemaakt en een opleiding tot
derde stuurman was evenmin voltooid. Om