19 Noord Hinder; er dreef toen van alles in het water. Gelukkig werden alle opvaren den gered." "We kregen eens bericht dat er een kolo nel aan boord zou komen. Wij dachten: een kolonel, zeker een hoge piet van de marine. Het hele schip werd schoonge maakt en gepoetst, er werden nieuwe vlaggen opgehangen en ga zo maar door. Toen bleek het te gaan om een kolonel van het Le ger des Heils. Die kwam kerstge schenken brengen. De Kerst was wel al voorbij, maar eerder had er vanwege slecht weer geen vervang kunnen plaatsvinden." Vrije tijd Uit de gesprekken met de licht schipbemanningen is me wel dui delijk geworden dat het bestaan aan boord van de lichtschepen vrij eentonig was. Het was belangrijk voor ze om hun vrije tijd zo goed mogelijk te be nutten. Alex Haarsma: "Om een baan bij het loodswezen te kunnen krijgen moest je op de lichtschepen beginnen. Velen stroom den dan ook door naar andere functies. Er waren er die het direct al voor gezien hiel den, maar er waren er ook die aan boord studeerden om diploma's te halen. Zelf hield ik me altijd bezig met scheepsmodel- bouw, ontelbaar veel hoogaarzen heb ik gebouwd. En tegen sinterklaas maakte ik kinderspeelgoed. Kaarten, klaverjassen deed ik ook graag." Hellevoetsluis Als afsluiting van onze gesprekken ging ik met Alex en Willem naar het museumschip Nr. 12 Noord Hinder in Hellevoetsluis. Het schip wordt daar onderhouden door een groot aantal vrijwilligers. Die dag ontmoet ten wij dan ook de oud-swtk's Cees de Jong en Jan van Akkeren. Het was een hartelijk weerzien, want uiteraard kenden de mannen elkaar. Er werden foto's uitge wisseld en al snel waren ze in een leven dig gesprek verwikkeld... over vroeger. Hellevoetsluis, 19 maart 2009. Van links naar rechts: Jan van Akkeren, Alex Haarsma, Wil lem Beijer en Cees de Jong. (foto A.R. Koppe- jan) Tot slot In vroeger tijd waren de lichtschepen voor een veilige vaart onmisbaar. Ze waren uit gerust met sterke lichten, zware mist hoorns, radiopeilsignalen en later ook met zogenoemde racon-signalen. Aan het ka rakter van het licht of van de misthoorn was het lichtschip herkenbaar en op te zoeken op de zeekaarten. Altijd lagen ze op strategische punten, onder andere daar waar er veranderingen waren in de ver- keersroutes. Dat er vergeleken met de huidige maatsta ven zo'n grote bemanning op een licht schip zat, kan ik alleen maar verklaren uit

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2013 | | pagina 25