34 daar en probeerde iets op te vangen uit een andere wereld, en toen wilde hij verdwijnen. Maar er was niets gebeurd. Alles was gebleven zoals het was. In de hoogste klas van het lyceum krijgt hij met zijn klasgenoot Toni een vakantie baantje in Domburg in een "deftig etablis sement". Ze slapen in het vakantiehuisje van Toni's familie aan de rand van het dorp waar "de lichtbundel van de Westkapelse vuurtoren gleed over het eiland"... Ook hier worstelt hij met zijn gevoel er niet bij te horen en vindt hij troost in de duinen en op het strand. Dit zijn maar een paar kleine grepen uit het Walcherse aandeel in Pier en oceaan, maar ook de titel van het boek refereert aan Walcheren. Die titel is ook de titel van een schilderij van Piet Mondriaan. Abels vriendinnetje schrijft hem in zijn eindexa menjaar een ansichtkaart: Dag liefje, ik was weer op stap. Mondri aan kende dus de paalhoofden op het strand van Domburg! Dit schilderij is er door geïnspireerd. Abstract, zoals je ziet, maar toch heel mooi als je het in het echt ziet. Hoor ik nog eens van je? Elke dag loop ik voor niks naar mijn brievenbus. Zucht. Kusjes, Digna. In dit schilderij is een enorm spannings veld tussen de verticale lijnen die 'pier', en de horizontale lijnen die 'golven' en 'stro ming' van de oceaan verbeelden. Dit beeld vind je in het boek letterlijk terug in de vorm van de pier van Vlissingen in een woeste zee. Het spanningsveld is er ook wanneer de auteur het heeft over het lo pen van de broertjes over paalhoofden, het verdwalen op een zandbank in de mist, het kanaal in duiken van de hoge over de lage sluis heen, de bijna-verdrinkingen en een zelfmoord door verdrinking. Maar het schilderij zegt volgens Digna, aan het strand in Vlissingen, ook iets over hen beiden: "Je denkt bij Mondriaan aan iets heel afstandelijks, iets strengs... Maar het is zo gevoelig gedaan... Helemaal in zwart en wit... Maar het wit zo gevoelig opgebracht..." Ze zweeg opeens lange tijd, wegkijkend over zee. Abel schoof zijn hand onder haar trui, wachtte, trok haar hemd uit haar broek, wachtte nog eens en betastte met zijn vingertoppen haar ruggengraat, de geul, licht be zweet, tussen het vlees en de spieren van haar rug. "En waarom heb je mij dat ene schilderij..." "Omdat hij bij jou past, natuurlijk, en bij ons." "Bij ons." Dit is een boek over opgroeien, over een zaamheid van kind en puber en volwasse ne, over natuur en strand en duinen, over Friesland en Zuid-Beveland en Walcheren, over tradities en veranderingen, over zee en schepen en varen, over relaties en hu welijk en homofilie... en dat alles wordt prachtig beschreven. Deze dikke pil van ruim achthonderd bladzijden is een echte aanrader. Hetty Begheyn-Brinkman Oek de Jong, Pier en oceaan. Uitgeverij Augustus, Amsterdam 2012, ISBN 978-90- 204-1285-7, 803 p., €39,95.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2014 | | pagina 36