Activiteiten
t
ste twee kanunniken vertrokken naar het
Onze-Lieve-Vrouweklooster op de Berg
Sion dat tussen Delft en Rijswijk lag. Daar
na is het complex afgebroken. De ligging
van slechts een deel van de gebouwen is
bekend, contouren ervan zijn in het straat
beeld verwerkt. Tussen klooster en kerk
zijn restanten opgegraven van een koor
sluiting waarvan niet bekend is waartoe
deze behoorde. Waarschijnlijk niet tot de
kerk; de afbeelding van de kerk op het
panorama van Walcheren van Antoon van
den Wijngaerde uit ca. 1550 laat zien dat
de kerk zo lang niet is geweest. Peter Hen-
Woensdag 22 oktober 2014
Lezing over
het Ambonezenkamp in Westkapelle
Zeeland telde in de jaren vijftig nogal wat
Ambonezenkampen. Ongeveer twaalfdui
zend Zuid-Molukkers, toen nog Ambone
zen genoemd, moesten als gevolg van in
ternationale politieke omstandigheden van
uit Nederlands-lndië naar Nederland wor
den overgebracht. De allergrootste meer
derheid van deze groep bestond uit militai
ren die moesten vrezen voor hun leven
omdat zij gedurende de onafhankelijk
heidsstrijd aan Nederlandse zijde hadden
gevochten. Eenmaal in Nederland wachtte
hun een bittere teleurstelling: ze werden bij
aankomst onmiddellijk uit de militaire
dienst ontslagen. Generatie op generatie
waren zij en hun ouders militair geweest.
De werkloos geworden Molukkers werden
in groepen veelal in kampen onderge-
derikx schat in dat het om de kloosterkapel
gaat.
Terug in de kerk hadden we nog even tijd
om de afbeelding van de kerk van Van den
Wijngaerde te bewonderen, alsmede het
portret van Onze-Lieve-Vrouwe en de af
beeldingen van de pelgrimsinsignes en
van de 'stichtingsacte' van Vrouwenpolder,
eigenlijk Vrouwepolder dus. Jammer dat de
fout met de ingevoegde n nooit is gecorri
geerd.
Leo Faase
bracht. Die varieerden van voormalige con
centratiekampen, zoals Vught en Wester-
bork, tot arbeiderskampen die waren opge
richt voor de wederopbouw, zoals in Zee
land. Vervolgens kwam het leven van deze
mensen geheel onder controle van de Ne
derlandse autoriteiten. Binnen de Molukse
gemeenschap heerste verdeeldheid over
de aanvaarding van deze omstandigheden.
De onvrede leidde in 1956-1957 tot een in
cident tussen Molukkers en het Nederland
se gezag. Dit was geen plaatselijk of pro
vinciaal incident. Het was een nationaal
conflict waarbij het ministerie van Justitie
verstrekkende maatregelen nam om de
Molukkers onder de duim te houden.
Hans Sakkers geeft hierover op 22 oktober
voor de HKW een lezing, waarin hij wordt
aangevuld door Els Wannee-Kastanje die
als kind in het kamp Westkapelle woonde.
Zij heeft daar de honger die uitbrak aan