Activiteiten t ste twee kanunniken vertrokken naar het Onze-Lieve-Vrouweklooster op de Berg Sion dat tussen Delft en Rijswijk lag. Daar na is het complex afgebroken. De ligging van slechts een deel van de gebouwen is bekend, contouren ervan zijn in het straat beeld verwerkt. Tussen klooster en kerk zijn restanten opgegraven van een koor sluiting waarvan niet bekend is waartoe deze behoorde. Waarschijnlijk niet tot de kerk; de afbeelding van de kerk op het panorama van Walcheren van Antoon van den Wijngaerde uit ca. 1550 laat zien dat de kerk zo lang niet is geweest. Peter Hen- Woensdag 22 oktober 2014 Lezing over het Ambonezenkamp in Westkapelle Zeeland telde in de jaren vijftig nogal wat Ambonezenkampen. Ongeveer twaalfdui zend Zuid-Molukkers, toen nog Ambone zen genoemd, moesten als gevolg van in ternationale politieke omstandigheden van uit Nederlands-lndië naar Nederland wor den overgebracht. De allergrootste meer derheid van deze groep bestond uit militai ren die moesten vrezen voor hun leven omdat zij gedurende de onafhankelijk heidsstrijd aan Nederlandse zijde hadden gevochten. Eenmaal in Nederland wachtte hun een bittere teleurstelling: ze werden bij aankomst onmiddellijk uit de militaire dienst ontslagen. Generatie op generatie waren zij en hun ouders militair geweest. De werkloos geworden Molukkers werden in groepen veelal in kampen onderge- derikx schat in dat het om de kloosterkapel gaat. Terug in de kerk hadden we nog even tijd om de afbeelding van de kerk van Van den Wijngaerde te bewonderen, alsmede het portret van Onze-Lieve-Vrouwe en de af beeldingen van de pelgrimsinsignes en van de 'stichtingsacte' van Vrouwenpolder, eigenlijk Vrouwepolder dus. Jammer dat de fout met de ingevoegde n nooit is gecorri geerd. Leo Faase bracht. Die varieerden van voormalige con centratiekampen, zoals Vught en Wester- bork, tot arbeiderskampen die waren opge richt voor de wederopbouw, zoals in Zee land. Vervolgens kwam het leven van deze mensen geheel onder controle van de Ne derlandse autoriteiten. Binnen de Molukse gemeenschap heerste verdeeldheid over de aanvaarding van deze omstandigheden. De onvrede leidde in 1956-1957 tot een in cident tussen Molukkers en het Nederland se gezag. Dit was geen plaatselijk of pro vinciaal incident. Het was een nationaal conflict waarbij het ministerie van Justitie verstrekkende maatregelen nam om de Molukkers onder de duim te houden. Hans Sakkers geeft hierover op 22 oktober voor de HKW een lezing, waarin hij wordt aangevuld door Els Wannee-Kastanje die als kind in het kamp Westkapelle woonde. Zij heeft daar de honger die uitbrak aan

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2014 | | pagina 44