1
loodswezen gesloopt en ter plekke werd
een torpedobatterij geconstrueerd. Het
was een overdekte ruimte met twee
zwenkbare lanceerinrichtingen voor torpe
do's waarmee het scheepvaartverkeer in
de Scheldemond kon worden aangevallen.
De torpedo's werden opgeslagen in de ka
zematten onder de boulevard en konden
sers een verdedigingslijn, die bestond uit
een kilometerslange tankgracht met daar
achter kazematten met een antitankkanon
of een mitrailleur. De linie liep feitelijk van
de duinen bij Valkenisse tot aan fort Ram-
mekens, dus dwars door Walcheren. Het
Kanaal door Walcheren en de verkeersweg
van Vlissingen naar Middelburg werden
Paalhoofdcamouflage op de torpedobunker aan
het eind van het Roeiershoofd in Vlissingen.
(coll. H. Sakkers)
via een railsysteem op het Roeiershoofd
naar de bunker gebracht worden. De kaze
mat stond aan het einde van het Roeiers
hoofd tussen de paalconstructies van deze
oude golfbreker. Om het geheel te camou
fleren werd aan de zeezijde op de bunker
een paalhoofdvermomming aangebracht.
Een reconstructie bij Abeele
Om de belangrijke vestingplaats Vlissingen
in de rug te beschermen bouwden de Duit-
ook verdedigd. Opvallend in de linie waren
de zogeheten Hockenhindernisse, de be
tonnen obstakels die nog altijd aanwezig
zijn bij Valkenisse en de Pyramidehoeve
langs de Nieuwe Vlissingseweg.
Het Landfront Vlissingen, zoals de linie
werd genoemd, werd enige jaren geleden
aangewezen als rijksmonument. Tijdens de
procedure om te komen tot deze aanwij
zing werd een zogenoemde Belvedère-stu
die uitgevoerd. Deze studie omvatte behal
ve de historische aspecten ook aanbeve
lingen voor ontwikkelingskansen voor de
toekomst. Een van de aanbevelingen uit de
nota was het camoufleren als woning van