43
Delahaye was een duur Frans automerk.
De fabriek was al in 1894 opgericht in
Tours en in 1901 overgeplaatst naar Parijs.
De bouwers liepen voorop bij de toepas
sing van de nieuwste technieken. Het type
waarin Willem Bosdijk reed zal al voorzien
zijn geweest van waterkoeling en cardan-
aandrijving. Er zijn nooit veel exemplaren
van het merk verkocht. Toen in 1951 de
laatste Delahaye van de band liep, lag de
productie nog altijd ruim onder de honderd
stuks per jaar.
In De Wete van januari 2013 schreef Peter
Blom het artikel 'Privéchauffeur. Herinne
ringen aan Duinvliet' over Lourus Louwer-
se, de chauffeur van het echtpaar Blum-de
Niet. Daarin kwam Lourus' voorganger Wil
lem Bosdijk ook even voorbij, met de le
gendarische Delahaye.
Wagenmaker op Meliskerke?
De oktober-Wete bevatte een artikel van
Leo Hollestelle over de rubriek 'Vadertje'
die Frans van den Driest jarenlang voor
ons verzorgde. Daarin staat vermeld dat
de vermaarde heemkundige Jan Vader wa
genmaker op Meliskerke was. Maar de
man is nooit wagenmaker op Meliskerke
geweest, bericht Adriaan Pieterse uit Mid
delburg ons. "Dat waren wel zijn grootva
der Jan Vader 'de oefenaar' en zijn oom
Elezias. De schrijver Jan Vader is wagen
maker geweest op Oostkapelle van 1908
tot 1918, als opvolger van zijn vader Cor-
nelis Vader." Ook Adrie Dekker (94) uit
Oosterbeek klom maar weer eens in de
pen. "Ik was werknemer in de wagenmake
rij te Oostkapelle", schrijft hij, met een dik
ke streep onder Oostkapelle.
Volgens Frans van den Driest is het be
roep dat Jan Vader uitoefende niet zo mak
kelijk te duiden, maar dat hij een wagen
makerij in Oostkapelle had klopt wel. "Jan
Vader leerde met tegenzin het vak van wa
genmaker bij zijn vader, die een wagenma
kerij had in Oostkapelle. Later nam hij het
bedrijf over. Naast wagenmaker was hij
ook imker. Maar de verdiensten waren
slecht. In de Eerste Wereldoorlog werd hij
opkoper van bomen voor een houthandel
in Hillegersberg. Hij was veel van huis,
waardoor de wagenmakerij verliep. Na de
wapenstilstand in 1918 besloot hij de wa
genmakerij op te heffen. Omdat de vraag
naar hout intussen ook sterk was terugge
lopen, kocht hij in 1921 het boerderijtje
Klein Poppenroede aan de Seisweg in
Middelburg. Hij wilde daar groente en fruit
gaan verbouwen. Maar door gebrek aan
kennis kwam de kwekerij niet van de grond
en na drie jaar ploeteren verkocht hij de
boel. Als wagenmaker was Jan Vader be
kend met het schildersvak en hij koos voor
een nieuwe carrière als huisschilder. Ook
dit beroep bracht echter te weinig geld in
het laatje. Toen zette hij aan de Schroeweg
een bloemenkwekerij op. In 1929 verhuis
de het gezin naar de Oude Vlissingseweg
waar naast de oprijlaan van Veldzigt een
ruimere woning kon worden betrokken. In
de grote tuin van Veldzigt kweekte Jan
meer dan tweehonderd verschillende bloe
men en planten. In 1933 begon hij met het
aanleggen en onderhouden van stadstui
nen. Op zeventigjarige leeftijd stopte hij
met werken. En pas toen begon hij met
schrijven."
Een Buffalo en Jack Hall
In het artikel over de speel-Buffalo bij park
Toorenvliedt in de oktober-Wete plaatsten
wij per abuis een foto van een Terrapin in