Panorama van Middelburg, met Veers schuit- vlot, 1649-1672. Zeeuws Archief, KZGW, Ze- landia Illustrata, deel II, nr. 211-4. 'eerjcfte en boerenwagens de helling niet konden nemen. Talloze klachten zijn bekend over slecht onderhouden heulen waar men niet onderdoor durfde te varen en overheen te rijden, en daardoor werd de markt onbe reikbaar. Het schuitvlot was een plankier of drijvende steiger, een vlot, waar schuiten aanmeer- den en weer vlot gemaakt. Vrijwel elk dorp beschikte over een schuitvlot, waarvan soms de ligging in de loop van de tijd ver anderde. Middelburg beschikte over ten minste vier schuitvlotten. Als onderdeel van het stapelcontract met de Schotten onder hield Veere een schuitvlot met kraan voor het goederenvervoer van en naar Middel burg. Ook Arnemuiden beschikte na 1641 over een kraan. Vaak werd bij het schuitvlot een schuithuis gebouwd voor de tijdelijke opslag van goederen. Vooral de lager gelegen wegen op Walche ren waren 's winters onbegaanbaar. Maar in de andere jaargetijden was het na een buitje niet veel beter. Door de bank geno men waren de aarden wegen op Walche ren acht maanden per jaar onbegaanbaar, en dat tot ver in de negentiende eeuw. Ver voer te water was dan een beter alternatief. Op bijna iedere hofstede in de lager gele gen delen was wel een schuit aanwezig. Bovendien kon men dan 's winters de on dergelopen velden bevaren. Tot aan 1930, toen het eerste gemaal in dienst werd ge nomen, liet de Walcherse waterhuishou ding veel te wensen over. Naast het particuliere vervoer van vooral de boeren was er ook sprake van een ge organiseerde en min of meer gereguleerde vorm van openbaar vervoer per schuit door schuitlieden. Verwijzingen naar deze be-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2015 | | pagina 58